Een prima land om doorheen te fietsen - Reisverslag uit Podróżna, Polen van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Een prima land om doorheen te fietsen - Reisverslag uit Podróżna, Polen van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Een prima land om doorheen te fietsen

Door: Addie en Hans

12 Juni 2014 | Polen, Podróżna

Człuchów (lees: Sjoechov) is een doodgewoon Pools stadje. De enige bezienswaardigheid is een oude burcht, waarvan je de toren vanaf het centrale plein kunt zien. In het gebouw is een eenvoudig museum ingericht met de gebruikelijke oude gebruiksvoorwerpen en een paar harnassen uit de Middeleeuwen. Net als in Russische musea worden we niet alleen gelaten. Een meisje dat geen Duits of Engels spreekt, wijst ons waar we moeten kijken. Als wij de oude stenen wenteltrap nemen om bovenop de toren te komen, kiest zij voor de lift.

Het gezin van Robert woont aan de rand van de stad, in de kleine benedenetage van een vrijstaand huis. We worden hartelijk ontvangen door Iwona, die in een pan staat te roeren waaruit we even later te eten krijgen. De jongste kinderen, de 9-jarige tweeling Natalja en Carolina zijn er, de 12-jarige Marlena komt even later uit school. Vrolijke actieve kinderen. Ze laten ons de tuin zien; en de sportmedailles van de oudste.
Dat ze allemaal alleen Pools spreken is niet echt een probleem. Iwona pakt af en toe de laptop erbij om een paar woorden op Google Vertalen op te zoeken. En wij laten foto's zien op onze iPad over Haarlem.
We hadden taart meegenomen maar dat hadden we beter niet kunnen doen. In het huis zijn genoeg koekjes, cola en ijs. We hadden beter kunnen kiezen voor zo'n bak aardbeien of kersen die ze in het centrum verkopen.

Na een paar uur vertrekken we. We fietsen over een heuvelachtig akkerland met wijdse uitzichten tot we aankomen in Tuchola. Leuk pleintje, oude huizen, smalle straatjes met gruwelijke hobbelkeien. Hier nemen we een hotel. Dan kunnen we hier morgen nog even rondkijken. We zijn rijk in Polen: een hotelkamer kost minder dan een plekje op een camping in Italië. Door dichte bossen en over smalle weggetjes zijn we na een paar dagen weer terug op onze route.

Die route gaat via de Russische enclave Kaliningrad en de Baltische landen in noordelijke richting naar Sint-Petersburg. We hebben geen visum voor Rusland dus ergens zullen we naar het oosten moeten afbuigen.
We willen dat doen in Kwidzyn waar we twee dagen later zijn. Maar daar in een restaurant ontmoeten we een Duitse R1-fietser die zo enthousiast vertelt over Malbork en de scheepslift bij Elblag, dat we besluiten nog even over de R1 verder te fietsen.
Polen is een prima land om doorheen te fietsen, maar heel veel beleven we hier niet....