Duitsland, een goed fietsland! - Reisverslag uit Einbeck, Duitsland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Duitsland, een goed fietsland! - Reisverslag uit Einbeck, Duitsland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Duitsland, een goed fietsland!

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

23 Mei 2014 | Duitsland, Einbeck

Aanstaande zondag zijn hier Europese verkiezingen (tegelijk met lokale verkiezingen) en dat is te merken. Heel Duitsland is bedekt onder een dikke laag propagandaborden. Allemaal mensen die je vrolijk en energiek toelachen, plus nietszeggende teksten: Gemeinsam erfolgreich in Europa, dat soort. Alleen de Grünen hebben goeie teksten. Zie bijgaande foto 's. Waarom krijgen die niet veel meer stemmen?

In Münster blijven we een dag. Hier ontmoeten we een oude vriend uit de linkse scene uit Amsterdam van de jaren zeventig, jaren geleden naar hier verhuisd.
We bezoeken hier de zaal waar in mei 1648 de vrede van Münster is getekend, na onze 80-jarige oorlog. Aan de wand hangen portretten van de mannen die hier vijf jaar lang hebben onderhandeld. (Niet alleen over de oorlog tussen de Nederlanden en Spanje). Uit de Duitse toelichting: toen ontstond een nieuwe staat in Europa: die Niederlande. In 1648? Dat hebben wij op school toch anders geleerd.

Ook in Münster zien we een politieke demonstratie tegen de fascisten in Oekraïne. In Nederland zijn we gewend het conflict in Oekraïne te zien als de good guys tegen de bad guys. Putin is slecht, het nieuwe Oekraïne is goed. Maar bij de nieuwe machthebbers in Kiev hebben de rechtse nationalisten behoorlijke invloed. Misschien is de Rechtse Sektor wel te vergelijken met in Nederland, hij die niet genoemd mag worden.

We fietsen nu een week door Duitsland. Daarvan hebben we vier keer gekampeerd en drie keer gelogeerd bij een Dachgeber. Dat is een van de gastvrijheidsnetwerken waar we lid van zijn. Het Dachgeber-netwerk is onderdeel van de Duitse fietsersbond. 's Avonds bellen we of we de volgende avond langs kunnen komen. Het is niet altijd meteen raak en er moet op onze route ook maar een Dachgeber adres zijn.
Afgelopen nacht logeerden we in Einbeck in een tuinhuisje met een geweldige tuin eromheen. De vriendelijke eigenaar gaf ons de sleutel en liet ons er achter. We waren er graag nog een paar dagen gebleven... Ook omdat het stadje Einbeck zo'n prachtig centrum heeft met zorgvuldig versierde vakwerkhuizen.

We volgen nog steeds de Europaradweg R1. Die is goed aangegeven en voert langs mooie en rustige wegen. Soms op een traject met veel hellingen nemen een stukje autoweg. Onaangenaam maar gemakkelijker.
Overal zien we grote daken helemaal volgelegd met zonnepanelen; en vaak groepjes windmolens. Op het gebied van zonne- en windenergie is Duitsland ons ver vooruit. We zitten nu op een bankje aan de oever van een stil meertje. De zon is net onder, er kwetteren nog vogels en in de verte knipperen tientallen rode lichtjes van de windmolens.

• 29 Mei 2014 - 14:35

Nanna:

Hallo Hans en Addie,

Bedankt voor jullie eerste verslagje. Fijn dat het zo goed gaat.

• 29 Mei 2014 - 22:37

Jet:

Leuk, dat jullie bij Jan langs zijn geweest. Hij belde 's avonds en was hoorbaar verheugd..