Wat gebeurt hier? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Wat gebeurt hier? - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Wat gebeurt hier?

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

16 Februari 2019 | Cambodja, Phnom-Penh

We zijn in Pnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. Niet ver van het centrum is een kunstmatige heuvel, volgens de overlevering opgeworpen door een vrouw genaamd Penh. Ze maakte er een boeddistische gebedsplaats van.

Via trappen kom je de heuvel op. Velen doen dat. Ze nemen eten mee. En bloemen en geld. Alles wordt geofferd. Het geld wordt op verschillende plaatsen neergelegd, de mooie bloemen verpulverd. En het eten? We zien hoe een volwassen man met een ernstig gezicht, speklapjes in de opengesperde muil van een stenen leeuw probeert te duwen. Waarom doet-ie dat?

De verrassing van Cambodja zijn de vele kunstig gebouwde poorten die we langs de weg zien, de vele beelden, de pagodes. Die poorten zijn versierd met allerlei figuurtjes en zien eruit alsof ze eeuwenoud zijn. Maar we hebben ze ook nieuw, half afgebouwd, in de steigers zien staan.

We zien beelden van olifanten. Van kleurige monsters. En we zien beelden van mensen die op een dier zitten, op een rat of op een konijn of een aap. Midden op een rotonde zien we soms een gek groot beeld. Wel leuk voor de herkenning.

Pnom Penh is een miljoenenstad met moderne hoogbouw. Er wordt veel gebouwd, vooral door Chinese bedrijven. Er zijn arme wijken, op/bij de rivier zelfs hutten. Overal ligt afval, maar in meer welgestelde wijken en waar toeristen komen, wordt wel geveegd.

De stad ligt aan de Mekongrivier. Tegen de avond zitten we tijdens de snel invallende schemering aan de brede en drukke boulevard. Aan de ene kant het water, aan de andere kant het langzaam voortbewegende drukke verkeer. Allerlei verkopers proberen hun waren te slijten. Jonge mannen spelen een soort voetbal. Iedereen kan meedoen met de aerobics op harde muziek, Mensen lopen langs met bossen prachtige bloemen en wierookstokjes. We zien dat die 200 meter verder in een kapelletje worden geofferd.

We logeren voor het eerst bij WarmShowers. Colin en Kathleen komen uit Canada en hebben in de twee jaar dat ze nu hier zijn, Khmer leren lezen en spreken. Fijn om weer eens een goed gesprek te hebben met meer mensen dan je eigen partner!

Na Pnom Penh willen we naar het noorden, naar Siem Reap, beroemd vanwege de ruines uit het Khmer-rijk. Iemand zei ons dat de weg erheen slecht en erg druk is. Dus we gaan die ruim 300 km. met de bus.

• 16 Februari 2019 - 14:00

Nanna:

Hans en Addie,

Bedankt weer voor jullie reisverslag en de foto's!
    Groetjes,
    Nanna

• 17 Februari 2019 - 10:01

Jacob Carrière:

Beste Hans en Addie,

Wat een belevenissen allemaal! En zo leuk beschreven! Interessant hoe jullie het leven in een land als Cambodja ervaren. Meestal verneem ik zoveel narigheid uit dit land. Jullie verslagen plaatsen dit alles in een wijder perspectief.

Veel groeten,

Jacob

• 18 Februari 2019 - 06:29

Ina Ruijter:

Lieve reizigers,
    Wordt het eten, dat wordt geofferd later opgeruimd of misschien meegenomen.
    Het lijkt me dat het zo gaat stinken.
    Wat een mooie foto's trouwens en wat een belevenissen.
    Groetjes Ina

• 18 Februari 2019 - 12:26

Hans Metz En/of Addie Niesthoven :

Die speklapjes, en ook het andere eten, worden steeds weggehaald om plaats te maken voor nieuwe offerandes. Ik zag vuurtjes, maar dat zijn denk ik de papieren schalen. Ook zag ik een paar vrouwen zware zakken de heuvel af slepen. Ik hoop dat het eten daar inzit, en dat het opgegeten wordt. Dat offeren, vooral van het geld, heeft te maken met je volgende leven, maar hoe?? Die monniken en tempels moeten ontzettend veel geld ophalen.

• 01 Maart 2019 - 06:31

Freda:

Wat een verhalen allemaal, religie is soms erg hinderlijk....allemaal zelf bedacht door mensen die macht hebben en er beter van worden...Hoe lang gaan ze dat wel nog pikken? En wat komt dan...?
    Liefs van fre.