Insecten en andere etenswaren - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Insecten en andere etenswaren - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Insecten en andere etenswaren

Door: Addie

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

21 Februari 2019 | Cambodja, Khett Siem Reab

Saly, onze WarmShowers gastvrouw in Siem Reap, maakt de lekkerste amok die ik ooit geproefd heb. Ze gebruikt citroengras, basilicum, gember, knoflook, kokos, tofu en de rest ben ik vergeten. Als we uit eten gaan op de markt vlakbij de tempels, eten we aan een stalletje gele pannenkoeken, gevuld met een taugéprutje, stukjes vis in bananenblad, en veel sla.

Sticky rice is ook leuk. Gezoete rijst met wat zwarte bonen, gepropt in een bamboestengel en lang gegaard op houtskool. Eerder zagen we het nauwelijks, maar langs de weg naar Preah Vihear, waren er ineens meer dan honderd kraampjes achter elkaar, elk met een zich vervelende jonge vrouw erbij.

Er is hier een overdaad aan fruit, veel ervan is voor ons nieuw. Doerian, de stinkvrucht, eten we als een gefrituurd papje. Mango, ananas en kleine banaantjes zijn voor ons nu dagelijkse kost. Jackfruit, lychee, waterappel, drakenvrucht, passievrucht, het kan niet op! En natuurlijk drinken we elke dag ieder een kokosnoot leeg.

Tot zover het lekkere deel van de exotische keuken.

Van de Franse overheersing hebben ze in Vietnam en Cambodja (Laos weten we nog niet) de kleine stokbroodjes overgehouden. Tot ons geluk, want na vele ochtenden eerlijk proberen, besluiten we dat soep met vet en taai vlees, of gebakken rijst, als ontbijt echt niet te doen is voor ons.

Wat dierlijke eiwitten betreft zijn ze hier vindingrijker dan bij ons. Natuurlijk zagen we al in de eerste dagen gevilde hond in een kraampje, en op menukaarten krekels of slang. Er liggen veel schelpen, uitgespreid op grote bladen. Waarschijnlijk kleine slakjes? Kleine kikkers, rupsen, en andere insecten die in hun geheel, dus met poten en vleugeltjes worden gegeten. Het dorp waar ze gefrituurde spinnen eten, hebben we overgeslagen. Maar we weten waar het is. Aan eieren wagen we ons niet meer, sinds we in de Vietnamese hotpot een eendenei met kuikentje erin vonden.

In Siem Reap waren we om de tempels te zien. Het Angkor Archeologisch Park is inderdaad fascinerend. Het is een gebied van 20 x 20 km. met een groot aantal fantastische bouwwerken, tempels enzo. Restanten van het grote Khmer-rijk dat bestond van de 9e tot de 15e eeuw. Duizenden toeristen per dag hebben er de forse toegangsprijs voor over en laten zich per tuktuk rondrijden. Wij fietsen drie dagen rond in het gebied, en alle tempels zijn weer een beetje anders. Door verschillende landen wordt de restauratie gesponsord. Indrukwekkend vinden wij de enorme bomen, die hele tempelmuren hebben doorbroken en overgroeid.

Op onze rustdag liggen we in een hangmat in een rieten hutje, boven het water op een lotusboerderij. We hebben het goed!

• 21 Februari 2019 - 04:10

Heleen:

Klinkt erg aantrekkelijk allemaal! Behalve dan die spinnen. Daar zou ik ook met een wijde boog omheen gefietst zijn!
    Veel plezier nog!
    Heleen

• 21 Februari 2019 - 04:39

Gaby:

Hazus en zwaag,

wat een mooie foto's! Zoals die boom helemaal om het gebouw heen kronkelt. prachtig.
    Maar al die insecten blief ik niet hoor. We zijn ook niks gewend he, hier in het westen.

In zo'n hangmat in een rieten hutje tussen de bloemetjes, je dag nabespreken, dat lijkt me wel wat.
    Nou have fun, ik lees jullie weer.

Wil je Bas toevoegen aan de mailing? Kan hij meelezen aan boord. Hij is net voorbij Cabo Verde onderweg naar Canada. Van plus 30 naar min 30. Zal flinke omslag zijn.

• 21 Februari 2019 - 05:30

Janka:

Wat zien jullie er lief en blij uit. Bruine boon, Addie en lachende dan wel zich concentrerende Hans. mooi hoor!
    Jullie posting was om 11.01, vandaag, lees ik, hier is het nu 9.09. Vandaar, de twee andere reacties zijn dus van geweldige nachtbrakers, haha. De wereld draait. Ik voel het haast bij zulke overwegingen. is gelinkt aan de tijd.

Toen ik net begonnen was met macrobiotisch eten, eind `60, begin 70er, aten Gerrit en ik in Amsterdam ook wel eens warm bij het ontbijt, een soort soep, herinner ik me (oma vertelt). Wees maar blij met je Franse baguettes. Gerrit bleef een paar jaar later in Saigon, Addie, jij kent de geschiedenis.

Zo roepen jullie verhalen verhalen op. Dat is goed. Zo hoort het. Ga vooral zo door met dit onderhoudend en kleurrijk geschrijf!

Lieve groeten, Janka

• 21 Februari 2019 - 11:19

Veronica:

Wat zien jullie er lekker bruin uit en prachtige foto's! Ik had niet gedacht dat jullie nog eens naar tempels zouden gaan kijken. Maar ze zijn dan ook wel erg mooi.
    Veel plezier verder!
    Groetjes van Veronica

• 22 Februari 2019 - 12:14

Mieke:

Klinkt weer heel mooi en plezierig. Die doerian, stinkt bij het leven: ik heb hem gegeten, maar vraag niet met hoeveel tegenzin. Moeilijk om dan toch je zinnen te verzetten en echt te proeven.... Blijkt dan toch wel mee te vallen (even neus dichtknijpen was mijn remedie). Geniet van jullie heerlijke reis. Mooi hoor, al die boeda's. Geniet nog lekker verder.
    Groetjes, Mieke

• 22 Februari 2019 - 14:07

Riekie:

Weer een mooi reisverslag en hele mooie foto's.
    Wat grappig is, jullie schrijven over het eten van insecten. Is op dit moment ook hier weer een item.
    Wordt echt vegetarieer als die trent door zet, griezel alleen al van het idee.
    Het is een voorrecht om jullie verslagen en foto's te lezen en te zien. Jullie weten, we blijven in Europa, maar genieten hier enorm van (wie verre reizen maakt kan veel verhalen)
    Geniet!!!!!!!
    tot een volgend verslag,
    groetjes van ons 2tjes
    Riekie

• 23 Februari 2019 - 13:56

Nanna:

Hallo Hans en Addie,

Bedankt voor jullie mailtje weer! Heel leuk om te lezen!
    Groetjes,
    Nanna