Palmbomen in de regen - Reisverslag uit Vinh, Vietnam van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Palmbomen in de regen - Reisverslag uit Vinh, Vietnam van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Palmbomen in de regen

Door: Addie en Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

15 Maart 2019 | Vietnam, Vinh

Langs de Mekong gaat het 40 graden worden de komende week. Het is nu zeker: Thailand in maart is geen haalbare kaart voor ons. We moeten terug naar Vietnam, en wel naar het noorden, naar Hanoi waar het koel is. We boeken onze terugreis daar vandaan, voor 1 april. Met het geluier mag het ook wel weer eens afgelopen zijn. Er is werk te doen in Haarlem: voor Addie beginnen de fietslessen en schoolkinderen wachten op Hans voor hulp met werkstukken en spreekbeurten. Ook willen we onze kinderen wel weer eens zien.

Van Thakhek fietsen we eerst naar het oosten. Karst, heet het landschap van kleine steile bergen waar we tussendoor rijden. Uitbundig groen, een lust voor het oog. En we hoeven er niet op! 'Eigenlijk is het maar 1 bergje waar je tegenop moet, daarna gaat het alleen nog wat op en neer', zegt de Nederlandse fietser, een expat uit Sjanghai, die langs de weg staat met een gescheurde buitenband; maat 28 inch, die ze hier niet verkopen. Wij kunnen hem niet helpen: ook wij zijn op reis gegaan zonder veel reserveonderdelen.

Na zo'n 75 km met slechts een lichte stijging geloven we dat we er genadig vanaf komen. We bekijken geïnteresseerd het bezoekerscentrum van de energiecentrale en merken dan waarom die centrale op die plek staat: vanaf hier gaat de weg een dikke vijf km. behoorlijk steil omhoog. Fietsen is niet meer aan de orde, het is duwen. Bij elke bocht zien we het al: nog meer stijging. Dan zijn we op een plateau. In het mooie resort aan het stuwmeer kunnen we alleen nog uitgeput in een stoel hangen. Met een biertje, gelukkig. We zijn de enige gasten.

Een Duitse jongen is hier vrijwilliger, tegen kost en inwoning. Hij werkt aan de website, en we horen hem geduldig Engelse zinnen oefenen met de gastvrouw. Het is een mooie plek hier, hopelijk helpen zijn inspanningen.

Langs het enorme stuwmeer gaat de weg nog behoorlijk op en neer. Het water staat laag, in het meer zien we overal zwarte staken: dode bomen. Hier was natuurlijk vroeger ook gewoon bos. Toch is het verder mooi groen hier. Er valt duidelijk meer regen en het is koeler. 's Avonds in Lak Sao gaan we eten met onze jassen aan. Er staat een harde wind uit het oosten, die de bescheiden klim naar de grens toch zwaar maakt. De zon zien we nauwelijks meer.

Terug in Vietnam begint de afdaling. We gaan niet hard, want de weg is modderig door de regen en zit vol kuilen en hobbels.

In de bewoonde wereld valt ons het getoeter en het luide praten en roepen van de Vietnamezen weer tegen. We rijden naar Vinh, een grote stad ongeveer halverwege tussen Noord- en Zuid-Vietnam. Is de hitte nu voorbij? Ons voorgenomen uitstapje naar het strand van Cua Lo op 20 km. gaat niet door. Het regent de hele dag, de lucht ziet grijs en er staat een harde wind. We blijven lekker binnen in onze luxe hotelkamer met panoramavenster. In de avond genieten we van met felle kleuren verlichte bruggen. Vietnam is niet alleen lawaai. Het is ook kleur en beweging.

Vlakbij het hotel staat in een park een enorm groot verlicht beeld van Ho Tsji Minh, de grote held uit de jaren 60. Dat beeld is zo heilig dat je er niet langs mag fietsen, we worden streng tegengehouden. Alleen lopen. Persoonsverheerlijking... dat past wel bij het politieke beeld dat we inmiddels van Vietnam hebben: een eenpartijstaat waar dissidenten gevaar lopen in de gevangenis te belanden.

Toch gaan we morgen naar het Ho Tsji Minh-museum in zijn geboortedorp, een stukje westelijk van hier.

• 15 Maart 2019 - 10:33

Janka:

Wat fijn is het toch om op deze manier jullie reis een beetje te kunnen meemaken. Een sociaal gebaar naar de achterblijvers deze impressies!

Ik kom er niet uit: de verschillende tijdzones, ondanks de geraadpleegde wiki's. Bovenaan jullie bericht staat 15 maart 16.07 uur. Hier is het nu 15 maart 14.09. Het kan toch niet zo zijn dat het tijdsverschil maar twee uur is!? Volgens de wiki ligt Nederland in Tijdzone UTC 0, Vietman in UTC+7. Hoe zit dat?

Foto's: Graatmagere koeien zijn overal behalve in Europa en de Amerka's, toch? De laatste, de vette, zijn veredeld of hoe noem je dat. Eten ze vlees in Vietman? Zo ja, dan zeker geimporteerd. En de melkpoeder afkomstig uit de vette koeienuiers eveneens. Wereldhandelsprimaat. Ingewikkeldheden die ik vooral emotioneel snap. Doe dan ook mijn best om minder zuivel tot me te nemen. Die ongezoete sojadrank is te doen, qua smakelijk.

Lieve groeten, Janka

• 15 Maart 2019 - 12:00

Hans Metz En/of Addie Niesthoven :

Ha Janka, het tijdverschil is 6 uur. Op onze kilometertellers 5 uur, want die staan nog op zomertijd. Boven jouw bericht staat overigens 10.33 uur, terwijl jij schrijft dat het 14.09 uur is...
    Vlees mijden is voor ons vrij lastig hier, vegetarische restaurants heb je alleen in de grotere plaatsen. Arme mensen eten alleen rijst, met een paar flinters vlees of groente. Alle anderen lijken zo veel vlees te eten als ze kunnen. Veel eenden, die redelijk gelukkig rondsnateren tot het hun tijd is. Kippen natuurlijk, varkens, geiten, koeien, allemaal van eigen bodem. Vaak wel taai, misschien door een lang en gelukkig leven. Hond staat niet standaard op het menu, maar is wel te krijgen. Over insecten schreef ik al eerder. Omdat tofu en noten meestal niet op voorraad zijn, heb ik vrij vaak vis gegeten. En ook van die kleine schelpjes die je met een vork leeg moet trekken.
    Melk is schaars hier. In de koffie krijgen we meestal een mierzoet stroperig goedje waar ik nu wel genoeg van heb. Kinderen drinken sojamelk. Melkpoeder is 'non-dairy'. Ik wil gewoon cappuccino!
    Hoe zit het trouwens met de milieubelasting van sojamelk in Nederland? Er zijn nogal wat kilometers mee gemoeid...

• 15 Maart 2019 - 12:07

Nanna:

Hallo Hans en Addie,
    Bedankt weer voor jullie grondige en uitgebreide, interessante reisverslag!
    Dus jullie komen over zo'n dikke 2 weken weer terug!
    Het weer is hier bar en boos. Maar er valt gelukkig veel regen, want door de droogte van de afgelopen zomer is het grondwaterpeil nu nog steeds niet wat het moet zijn.
    Veel plezier verder en tot mails maar weer.
    Groet, Nanna

• 15 Maart 2019 - 13:21

Heleen:

Nog een fijne twee weken!
    Vraag: waarom moet jij in hemelsnaam fietsles, Addie?
    Heleen

• 15 Maart 2019 - 15:18

Trees Janss:

Hoi Addy en Hans,
    Wat een avonturiers zijn jullie.
    Het is wel een heel bijzondere reis met hindernissen en afzien .
    Knap dat jullie het zo goed volhouden en leuk om jullie verhalen te lezen.
    De koeien op de laatste foto' s zijn wel erg mager. Zijn ze in Vietnam ook heilig?
    Ik wens jullie nog een heel fijne restvakantie en een goede terugreis.
    Ik kan me voorstellen dat jullie na zo lange tijd graage

• 15 Maart 2019 - 15:25

Trees:

Hoi Addy en Hans,
    Er ging iets mis met de mail.
    Hier alles oké.
    Veel regen.
    Nog een fijne restvakantie en een goede terugreis.

Hartelijke groeten en tot ziens. Trees

• 16 Maart 2019 - 00:02

Hans Metz En/of Addie Niesthoven :

Fietsen is vrijheid, Heleen! Daarom geven we fietsles, vooral aan vrouwen. Voor wie mee wil doen: Stichting SportSupport, of René Rood van de Fietsersbond.

• 16 Maart 2019 - 06:07

Veronica:

Bedankt weer voor het verslag! Wat stoer zijn jullie toch! Geniet nog lekker van jullie vakantie!
    Groetjes, Veronica