We rule this country - Reisverslag uit Stœ̆ng Trêng, Cambodja van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu We rule this country - Reisverslag uit Stœ̆ng Trêng, Cambodja van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

We rule this country

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

23 Februari 2019 | Cambodja, Stœ̆ng Trêng

Heel Cambodja is bezaaid met grote blauwe borden die langs de weg staan. Soms om de paar honderd meter. Ze zijn van de Cambodian Peoples Party en er staan portretten van twee mannen op, zestigers. Ze kijken alsof ze zeggen: we rule this country. En dat doen ze. Rechts staat premier Hun Sen, in 1998 na een bloedige coup aan de macht gekomen. Daarnaast zijn tweede man, He Sen Ren.

Vorig jaar waren er verkiezingen, waar veel partijen aan meededen. Op de een of andere manier veroverde de CPP alle 125 zetels in het parlement. Een kritische journalist werd vermoord, oppositieleiders zijn naar het buitenland uitgeweken.

Tot voor kort was er nog een krant een beetje kritisch: de Engelstalige Phnom Penh Post. Sinds een familielid van Hun Sen daar hoofdredacteur is, is dat ook afgelopen.

Cambodja behoort tot de armste en meest corrupte landen ter wereld. Maar meestal is er in een arm land een rijke bovenlaag. Wij zien in de steden comfortabele huizen met twee dikke auto's ervoor. En hoge hekken die er 's avonds voor worden gerold. In de arme wijken en op het platteland zien we eenvoudige hutjes, waar de mensen omkomen in het afval rondom hen heen. De vuilnisophaal komt hier niet.

In de steden zien we herhaaldelijk het opschrift 'International School'. We spreken de Nederlandse Edwin die op een van deze scholen les geeft. Die scholen zijn voor expats; maar vooral ook voor rijke Cambodjanen. Edwin ziet tieners in een dure auto naar school komen. Het gewone onderwijs is armoedig. Veel kinderen groeien op als halve analfabeten.

Corruptie is alom. Iemand vertelde ons dat van elk miljoen voor de wegenbouw maar de helft bij de wegen terecht komt. We merken het aan de slechte staat van veel wegen. De exploitatie van het beroemde tempelcomplex Angkor Wat is voor 1 dollar gegund aan een vooraanstaand politicus. Wij betaalden omgerekend 60 euro per persoon om daar drie dagen te kunnen rondkijken. De miljoenenopbrengst verdwijnt in de zakken van een kleine kliek. Geld voor de restauratie komt van het buitenland, o.a. van Japan.

En corruptie in het klein: in Siem Reap logeren we een paar dagen bij het alleraardigste stel Uwe en Maly, een Duitser en een Cambodjaanse. Voor hun huwelijk hadden ze allerlei officiele papieren nodig. Daar kan je maanden op wachten. Maar als je de ambtenaar wat geld toestopt duurt het een kwartier.

Cambodja heeft een recent verleden vol gruwelijkheden en geweld. Natuurlijk, het regime van Pol Pot. En daarvoor de Amerikaanse bombardementen. Er liggen hier op veel plaatsen nog niet ontplofte landmijnen, nog meer dan in Vietnam. Ratten worden getraind om ze op te sporen. Hen wordt geleerd te reageren als ze de springstof TNT ruiken. Aan een lijn worden ze heen en weer geleid. We hebben er een demonstratie van gezien.

Er zijn veel ongelukken mee gebeurd. Op toeristische plekken zie je soms een groepje mannen met afgerukte ledematen muziek maken, met de armen die ze nog over hebben. Kan je doneren, waar de overheid het laat afweten.

Nu wat vrolijker nieuws. Gisteren werden onze pensioenen overgemaakt. Wij vierden dat door chique uit eten te gaan. In een restaurant met zware houten meubelen; massief glimmend bruin meubilair, daar houden ze hier van. We betaalden voor een prima maaltijd omgerekend 7 euro per persoon. Meestal eten we op straat op rode plastic stoeltjes, voor 2-3 euro per persoon.

We wisselen rustdagen af met fietsdagen. Als we fietsen, betekent dat 50 tot 70 km. in een verzengende hitte, vaak 33-37 graden. Doodmoe en helemaal nat van het zweet komen we dan in een hotelkamer aan. Daar is gelukkig altijd een airco of ventilator. Uitgeput ploffen we op bed of gaan eerst douchen. Addie eindigde het vorige verhaal met: we hebben het goed! Ik voeg daaraan toe: we hebben het zwaar!

P. S

Wij volgen het nieuws aan de andere kant van de wereld. Onlangs zagen we het interview waarin de jonge Nederlandse historicus Rutger Bregman de vloer aanveegt met de interviewer van de rechtse Amerikaanse tv-zender Fox News. Fantastisch.

Een paar dagen later gaat DWDD er uitgebreid op in, zie

www.dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl/media/684230

• 24 Februari 2019 - 07:03

Janka Van Dijk:

Hoi beiden,

Ja, die Rutger Bregman is me er eentje. Hij nuanceerde zijn eigen gedrag bij Fox wel, later. Het zou te kort door de bocht zijn geweest. Sympa, vind ik zoiets, zelfreflectief.
    Hij, Bregman schreef samen met Jesse Frederik eerder ook: Waarom vuilnismannen meer verdienen dan bankiers, een essay in de maand van de filosofie. Heel breed toegankelijk betoog, Cort vd Lionden schuift hij naar voren als degene die nog wist wat echt liberalisme is, nl zorg voor de maatschappij. Beide mannen werk(t)en voor De Correspondent.

Nog even over het eten van insecten; uit het cafe aan de uni in Nijmegen at ik eens een insectenreep. Lekker en heeeel voedzaam. Hoefde pas vele uren later opnieuw iets te eten..

En jaja, we hebben het goed, we hebben het zwaar, als het maar niet te zwaar wordt. Lief zijn hoor, voor jezelf!

J

En, er staat hier een heel leuke pop up kaart in mijn werkkamertje, uit Vietnam, voor mijn verjaardag!

• 25 Februari 2019 - 07:03

Veronica:

Hoi daar,
    Best heftig verhaal dit keer!
    Ik vind het wel bijzonder wat jullie presteren, maar ga jezelf niet uitputten.
    Veel plezier en sterkte verder!

• 25 Februari 2019 - 10:15

René Rood:

Leuk jullie verslagen te lezen. En dapper in de hitte te fietsen.
    Je mist weinig aan het internationale nieuws. Veel politici maken er een potje van (Venezuela, Noor-Korea, VS, Israel, Engeland, Rusland, Turkije). Kun je maar beter aan je voorbij laten gaan. Gewone mensen zijn meestal veel leuker.
    In jullie regio straks een ontmoeting tussen Trump en Kim. Weer een spektakel.

Addie, in april starten we door met de Haarlemse fietsschool. Overleg is er al geweest met Jessica. Ben benieuwd hoe we dit jaar gaan draaien.

Heb het goed in het verre oosten en zorg goed voor jezelf.

• 25 Februari 2019 - 10:56

Hans Metz En/of Addie Niesthoven :

Lekker fietsen, René, ik ben erbij in april!