Tropisch eiland - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Tropisch eiland - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Tropisch eiland

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

05 Februari 2019 | Vietnam, Ðảo Phú Quốc

Het is heerlijk hier op het tropische eiland Phu Quoc! We zijn verkast naar een huisje met rieten dak, een eigen terras en hoog boven onze hoofden kokosnoten - hopelijk stevig vast in de hoge palmboom. s' Morgens ontbijt op het strand. Onze - veelal bejaarde - medebewoners leggen dan direct een handdoek op de ligbanken eerste rij. Wij zijn minder gehaaid, maar we hebben toch ook mooi uitzicht op zwemmers, bootjes, langsparaderende wandelaars. Ik houd het goed vol op mijn bedje in de schaduw, steeds even de lauwe zee in.

Hans zorgt dat er regelmatig ijskoffie of kokosnoot op mijn tafeltje staat.

Het optimisme en vooruitgangsgeloof spat er vanaf hier op het eiland. Overal wordt gebouwd, of liggen terreinen kaal te wezen in afwachting van. Naar het zuiden lopen nu nog lege vierbaanswegen, de oostkant is kleinschaliger, maar ook hier een stevige nieuwe betonweg.

In het noordwesten is een grote hap van het eiland eigendom van een bedrijf dat hotels, restaurants, een pretpark, safaripark en een internationaal ziekenhuis exploiteert. Ook families zijn heel ondernemend. Op het strand zit de man bijvoorbeeld fruit te snijden en te verpakken, vrouw en kinderen lopen ermee langs de badgasten: met twee manden aan een juk. Soms wordt de ananas naast je bedje gesneden. Er wapperen vlaggen met hamer en sikkel langs de wegen, maar het staatssocialisme in Vietnam zit kennelijk het vrije ondernemerschap niet in de weg.

Hans vierde gisteren zijn 74e verjaardag. Een fietstour langs een voormalig gevangenkamp voor politieke gevangenen met poppen van gemartelde en martelende Vietnamezen - heel gruwelijk! Een bezoekje aan het mooiste strand van het eiland (Sao), taart eten bij de Deutsche Baeckerei en tot slot dans, lawaai en vuurwerk, het was hier immers oudejaarsavond.

Tet is het belangrijkste feest van het jaar. We waren bij een soort tempel, waar eerst een tombola was met prijzen. Daarna een religieuze plechtigheid, en om 12 uur kwamen de drakendansers met grote trommels en deksels. Nu, nieuwjaarsdag, horen we soms nog steeds getrommel in de verte.

En we hebben een aapje gezien! Op een van onze fietstochten, aan de oostkant naast een natuurpark.

Morgen gaan we weer aan de slag. Met de boot terug naar het vasteland en dan fietsen richting Cambodja.

• 05 Februari 2019 - 19:45

Riekie:

Leuk verslag!
    Goede reis richting Cambodja.

groetjes van ons 2tjes

• 06 Februari 2019 - 06:28

Mieke:

Wat een mooie reis hebben jullie. Hans, alsnog van harte gefeliciteerd. Kanjer hoor, niet helemaal gezond en toch zo vitaal). Jullie reis is zo anders dan wij zelf een aantal jaren geleden hebben gehad. Maar ja, jullie reizen op eigen gelegenheid, wij reisden in een, weliswaar kleine (11 personen) groep. Heel andere dynamiek en ander deel van Vietnam. Geniet van jullie reis. Cambodja moet behoorlijk verschillen van Vietnam. Geen idee, zijn wij niet geweest. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen daar.

• 06 Februari 2019 - 06:33

Veronica:

Leuke verjaardagsfoto, Hans met taart en kokosdrank!
    Wat bijzonder, dat het op jouw verjaardag oudejaarsdag was.
    Lekker, dat jullie zo kunnen genieten van het tropische weer!
    Goeie reis verder naar Cambodja!

• 06 Februari 2019 - 10:23

Ina Ruijter:

Hans nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Niet verkeerd om dat op zo'n zonnige manier te vieren.
    Iedere keer weer leuk om jullie verslag te lezen.
    Nog een heel fijne reis. Hartelijke groet.

• 06 Februari 2019 - 12:51

Nanna:

Hallo Hans en Addie,
    Bedankt voor jullie verslag weer! En Hans je hebt een mooie verjaardag gevierd!
    Veel plezier verder.