Oponthoud op toeristeneiland Phu Quoc - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Oponthoud op toeristeneiland Phu Quoc - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Oponthoud op toeristeneiland Phu Quoc

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

01 Februari 2019 | Vietnam, Ðảo Phú Quốc

De vegetarische eethuisjes die we bezoeken, zijn meestal klein en eenvoudig. Hier in Duong Dong - hoofdplaats van toeristeneiland Phu Quoc - krijg je bij binnenkomst een bord met een schep rijst, en je vult dat aan met allerlei lekkers dat in bakken klaarstaat. Op weg naar de wc zie ik een rat wegschieten achter dozen. Die hoeft hier natuurlijk niet bang te zijn.

De muziek krijg je er vanzelf bij: in de buurt zit iemand op de stoep luid en onmelodieus - versterkt! - mee te zingen met een bandje. Karaoke. Niemand stoort zich eraan.

In veel van die restaurantjes staat de tv aan op SupremeMasterTV, geheel gevuld met lieflijke beelden - leeuw rust naast lam - en positief nieuws, in meerdere talen tegelijk ondertiteld. Hier zagen we even het hoofd van onze Marianne Thieme, sprekend over de documentaire Meat The Truth.

We zijn nu al een week op het eiland en genieten van de rust en de stilte. Daar moeten we wel wat voor doen. Onze kamer ligt aan een tuin, met de rug naar de straatherrie toe. Phu Quoc is heel druk, vol met verkeer en lichtreclames en het wordt nog veel voller. Langs de westkust fietsen we langs kilometers lange bouwterreinen voor nog meer hotels. Maar we vinden niet al te drukke strandjes met mooie zonsondergangen. Morgen maken we een grote eilandtour, en verkennen we de oostkust.

Twee dingen staan hier nog in de kinderschoenen: de afvalverwerking en het gebruik van zonne-energie.

Wat het afval betreft: het is toch een raar gezicht om iemand z'n leeggedronken plastic flesje achteloos op straat te zien gooien.

Letterlijk overal ligt in de bermen plastic zwerfvuil. Soms zien we enorme balen afval, deels in grote zakken, deels los. Gebeurt daar nog wat mee? Het schijnt dat arme mensen die er vlakbij wonen, wat verdienen door het afval te sorteren. En dan?

Zonnepanelen op daken zoals we dat in Nederland langzamerhand zien, ontbreken hier geheel. Terwijl hier volop zon is. Alleen kleine paneeltjes op lantaarns in sommige parken. Al die scootertjes elektrisch! Dat zou de mondkapjes overbodig maken. Maar grootscheepse invoering van zonne-energie vereist natuurlijk nogal een investering en een hele infrastructuur.

Wie pakt dit op?

• 01 Februari 2019 - 13:31

Riekie:

Boeiend verslag, prangende vragen en leuke/mooie foto's!

fijn weekend van ons 2tjes

• 01 Februari 2019 - 19:08

BRUNO:

Ha Addie en Hans,

Bedankt voor het reisverslag.

Hierbij een idee voor volgend jaar:
    Plan dan eens zo'n trip naar het noorden van Korea in.
    Ze verstrekken uit geldnood vast wel visa.
    En dan in het daar heersende herfstseizoen.
    Zo heb je ook een mooi tegenbeeld.

Dan hebben we straks ook een interessante blik op het andere, noordelijke, deel van dat nog steeds verscheurde land. En kan Hans ons informatie verstrekken over het "oude" noordelijke communistische deel met zijn eigen geschiedenis.
    Zoals bijvoorbeeld in plaats van vegastalletjes en paradijselijke eilandjes in de zuidelijke socialistische staat een (vers aangereden?) hond, waar ze het daar ook warm van kan krijgen. Of andere zaken, als tegenstelling, die daar door de overheid zo geregisseerd worden.
    En wat geschiedenis over Ha Noi en de Vietnam-crisis/oorlog, Kennedy, Johnson (moordenaar).

Volgens mij zou dat ook interessant zijn voor jullie beiden en de thuisblijvers in Nederland.

In ieder geval veel plezier gewenst in het verre Vietnam.

Groeten,
    Bruno

• 04 Februari 2019 - 06:06

Nanna:

Hallo Hans en Addie,

Bedankt voor het reisverslag weer en Hans van harte gefeliciteerd met je 74e verjaardag!!! Lang zal die leven.....
    Ik ben met Veronica en Dick naar de crematie van Tante Mien geweest in Zwolle en Rick was ook gekomen vanuit Nieuweschans! We hebben haar nog even in de kist zien liggen, dat was goed.
    Na de dienst was er een samenzijn even verderop met koffie, soep en broodjes.
    We hebben nog een tijd met de familie daar gesproken en toen weer terug naar Utrecht, een hele belevenis wel.
    Ik wens jullie weer veel fietsplezier en tot het volgende reisverslag.
    Groetjes,
    Nanna

• 04 Februari 2019 - 16:22

Bas Hannessen:

Hoi Addie en Hans,

In de eerste plaats uiteraard met Hans zijn jaardag en nog vele jaren, hieperdepiep hoera!

Ja, de vragen die jullie stellen, kan ik me goed voorstellen. Mooi land, maar al die scooters/al dat plestik......

Hier alles ok. Ik mocht afgelopen weekend met je zus mee naar Ameland, wat ik al snel heb omgedoopt naar Metzland. Zoals je zelf al zei, iedereen lijkt er Metz te heten. Grappig. Er bestaan dus toch lokale familienamen die je elders in Nederland veel minder tegenkomt;
    Pulles (Waalwijk) of
    Muhren (Volendam) of
    Komejan (Middelburg) en ongetwijfeld nog vele anderen.
    Overigens heeft andere Hans (Portegijs) een nieuwe fiets gekocht, een Batavus, maar wel een met zo'n aandrijfriem ipv ketting. Zeven versnellingen, naafdynamo, enz. Zag er gelikt uit en hij ging er behoorlijk hard mee.

En.....
    De familie Spliethoff heeft me vandaag ook weer eens verzocht om te verschijnen. Komende zondag moet ik naar Ivoorkust, naar Abidjan om precies te zijn. Vandaar via een tweede haven San Pedro naar Three Rivers in Canada. Van plus 30 naar min 30 dus, brrrrrrrr!

Maar goed, dan zie ik jullie dus in de zomer weer en wie weet is er tegen die tijd tijd om in onze mooie Veluwe rond te peddelen. Voor nu, veel veilige kilometers en een mooie vakantie toegewenst.

Groet van Bas via mailadres Gaby

• 04 Februari 2019 - 16:27

Bas Hannessen:

In de eerste plaats proficiat dus........

• 04 Februari 2019 - 17:31

Cees:

Ha Hans,
    Van harte met je verjaardag.
    Hoe vier je dat daar in Vietnam?
    En hoe zingen ze "lang zallie leven"in het vietnamees.
    Een fijne reis verder.
    Groet, Cees