Gropius in de regen - Reisverslag uit Dessau, Duitsland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Gropius in de regen - Reisverslag uit Dessau, Duitsland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Gropius in de regen

Door: Addie

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

28 Mei 2014 | Duitsland, Dessau

We worden wakker in de regen. De enige andere kampeerder blijft in zijn tentje, maar wij zitten hoopvol met onze regenkleren in het restaurant dat bij de camping hoort. Na drie Milchkaffees is het 11 uur en bijna droog. We wagen het erop, en hebben zelfs een picknick langs een riviertje. Tegen tweeën zijn we klam en koud.

Het laatste stuk naar Dessau gaan we met de trein, een comfortabele railbus waar bij elke halte fietsers in- en uitstappen.
Het regent en het blijft regenen. De toeristeninformatie vindt voor ons een pension in de wijk Torten. Dat is de wijk waar in de jaren 20 (vorige eeuw) arbeiderswoningen werden gebouwd in de Bauhaus-stijl. Omdat we meer van Bauhaus willen weten, en ook omdat het onophoudelijk blijft regenen, blijven we hier twee nachten.

De stad Dessau is bekend van het Bauhaus: een architectuur- en kunstacademie die in de jaren 20 nieuwe ideeën propageerde op het gebied van lesgeven en wijze van bouwen. Beeldende kunst was een belangrijk onderdeel van het lesprogramma: Klee en Kandinsky gaven hier les. Uitgangspunten waren: mooi maar eenvoudig, zonder opsmuk. Goedkoop te bouwen, o.a. met beton. Licht en lucht, en ruimte. Het arbeidersdorp werd een stukje buiten de stad gebouwd, zodat ze grote tuinen konden hebben om zelf groenten en fruit te verbouwen.
Er zijn zo een paar honderd woningen gebouwd, en ook een paar 'Laubengang Häuser', lage flatgebouwen. De huizen zijn nog steeds gewoon bewoond, maar in de loop der jaren hebben de bewoners aanpassingen aangebracht naar hun smaak zoals kleinere ramen met kunststof kozijnen. Of die meer passen bij de eigen burgerlijke smaak: het beton van de voorgevel bedekt met een laagje bakstenen, de ramen voorzien van luiken.

Walter Gropius, Hannes Meyer en Ludwig Mies van der Rohe zijn belangrijke vertegenwoordigers van deze stroming. De meeste gebouwen hier in Dessau zijn van Gropius; van Mies van der Rohe (bij ons bekend van zijn paviljoen in Barcelona) zou er ook nog een bijgebouwtje staan, die Trinkhalle, maar dat vinden we niet.
We fietsen de 20 kilometer lange Bauhausroute. De wijk Torten lijkt op het Amsterdamse Betondorp! Gebouwd in dezelfde tijd met dezelfde vooruitstrevende ideeën.

De hele dag blijft het regenen, daarom komt er weinig van fotograferen. De volgende dag is het koud, maar droog. We doen nog een rondje door de wijk, en gaan dan door naar 'Lutherstad' Wittenberg.

• 28 Mei 2014 - 17:53

Janka:

Hoi Addie,

Dit verslag is duidelijk van jouw hand. leuk, informatief en snel. Jullie schrijven beiden zo goed.
    Vorig jaar was ik met Ineke in Weimar, waar het Bauhaus gevestigd was voordat men naar Dessau en later naar Berlijn uitweek. Er zijn een heel mooi gebouw van de architectuur opleiding, een museum(pje) en een kleine villa net buiten de stad te bezichtigen. Daar zul je nu niet komen, jullie fietsen immers naar het oosten en Dessau was al zeer de moeite waard, zo lees ik. Wist je dat de Nederlandse kunstenaar Henri vd Veld, tijdgenoot van Jan Toorop, ook nog directeur was van de beweging?

Heb het goede jullie/de regen gaat de komende dagen stoppen gelukkig,

liefs, Janka

• 29 Mei 2014 - 15:02

Nanna:

Hallo Hansen Addie,

Op jullie vorige bericht had ik ook gereageerd maar dat kwam niet weg.
    Erg leuke informatie weer! Ik hoop voor jullie dat de regen nu ophoudt, hier is het vandaag zelfs droog.

Veel toi en tot volgende berichten.

Liefs,
    Nanna