De Siberiërs vieren de zomer - Reisverslag uit Kemerovo, Rusland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu De Siberiërs vieren de zomer - Reisverslag uit Kemerovo, Rusland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

De Siberiërs vieren de zomer

Door: addieenhans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

27 Juni 2012 | Rusland, Kemerovo

Het is nog altijd warm. Ook in Novosibirsk vieren de Russen de zomer. In de parken wordt volop geflaneerd. Bruidsparen laten zich fotograferen bij de fonteinen. Ook groepen feestelijk geklede jongeren - de jongens in pak of soms in iets uniformachtigs, de meisjes in jurk en op wiebelhakken - lachen en maken foto's van elkaar. Eindexamenfeesten denken we. Overal is muziek. Niet meer alleen uit de luidsprekers in de winkelstraten, maar ook vanaf verschillende podia. We luisteren naar het Philharmonisch Orkest op een plein aan de hoofdstraat de Krasny Prospekt (Rode Straat), bij de rivier horen we luide verminkingen van prachtige popsongs; en op het Leninplein lofliederen op Novosibirsk met dans en gezwaai met linten en vlaggen.
Het mooist vinden we het optreden van een blazersensemble met een repertoire van opera en tango tot volksmuziek en jazz. In Centralny Park kan worden gewalst, maar daarvoor komen we te laat.

Onze huisbazin Liza danst zelf flamenco, en gaat daarvoor af en toe naar Sevilla. Ze is tolk Duits en leert nu ook Spaans. Tijdens het ontbijt vertelt ze honderduit over het leven hier. Over haar huis, klein en vrijstaand middenin een grote omheinde tuin in het centrum. Ze verwacht dat het wel snel opgekocht zal worden door een projectontwikkelaar die er de gebruikelijke hoogbouw zal neerzetten. Over de kolonisatie van Siberië door de Russen en dat er daardoor zoveel verschillende etniciteiten in de stad zijn. Haar eigen familie komt uit Oekraïne. En over de Russische mannen. Die wel de baas spelen maar meestal weinig uitvoeren. Zoiets dachten wij ook al eens te merken.

Dit is wel een macholand! Vrouwen zijn minstens zo hoog opgeleid als mannen, leren allemaal een vak en zijn economisch zelfstandig. Daarbij kleden ze zich in korte jurkjes, stuwen hun borsten hoog op en invalideren zichzelf door op extreem hoge hakken te lopen. Als een meisje iets te dik is, kan ze alleen maar strompelen en lijken haar voeten op varkenspootjes. De meeste meisjes zijn heel slank. Ze lijken op de vrouwen in de strip van Sigmund in de Volkskrant. Ik vind het hoerig, Hans vindt het prachtig; allebei kijken we onze ogen uit. Het contrast met Egypte, waar we begin van het jaar waren, is groot. Wel fijn dat ik in hemd en korte broek kan rondlopen hier.
De jongens lopen er ontspannen bij, gaan gemakkelijk gekleed en zelfs al voordat ze getrouwd zijn, kweken ze een buikje. Vrouwen dijen pas uit na hun veertigste, heb ik de indruk.

Novosibirsk is een jonge stad: 116 jaar, staat er in bloemen langs een viaduct. Gebouwd waar de rivier de Ob op zijn smalst is, nog altijd zo'n 200 meter. Het eerste bouwwerk was de spoorbrug, want de Transsiberische spoorlijn is de reden van bestaan van de stad. Met anderhalf miljoen inwoners is Novosibirsk de grootste stad van Siberië.
We blijven drie dagen hier, want er is een fietstas van ons gestolen - met dure inhoud, onder andere de laptop. De spullen die erin zaten, proberen we te vervangen. We komen in een groot en gloednieuwe winkelcentrum, echt een enclave voor de rijken. Ze hebben daar alles, had Liza gezegd. Maar geen fietstas, geen kampeerstoeltje en geen sudokuboekjes. Daarom sturen de firma Soellaart en onze buren elk een pakje.
Een nieuwe laptop zit er niet in: Windows 7 is hier alleen in de Russische versie te krijgen, dat is ons te onhandig. Daarom zit ik nu op onze eerste 'tablet' te werken, een i-Pad 2. Onwennig, er kan geen USB-stick in voor de foto's en de commando's van Word werken hier niet. Hoe laden we straks dit verhaal op 'waarbenjij.nu'?

• 27 Juni 2012 - 11:25

Freda:

leuk om weereen bericht van jullie te lezen!

• 27 Juni 2012 - 12:16

Gaby:

Toch gelukt dus want je bericht staat erop. Maar vreemd dat er geen usb-stick in kan, eigenlijk onmogelijk. Heb net de applesite bekeken en hij moet er wel degelijk opzitten. Of je moet een nepmodel hebben. Die zijn er ook. In sjina hebben ze vele nepapple winkels. Daar heten ze Apple Stoer. En de I-pad2 moet ook in verschillende talen te bedienen zijn.
    Is het made in China??
    Maar mooi verhaal weer. Flanerende Siberiers, ik wist niet eens dat er van die grote steden daar waren...

• 27 Juni 2012 - 17:19

Jolanda Portegijs:

Hoi Addie en Hans,

Moira en simon hebben 'n prachtige bruiloft gehad! We hebben allemaal genoten!
    Ik zal 2 voorlopige foto's naar je mail sturen. kun je zien op je I pad toch?
    bedankt voor jullie mooie verhalen!

Groejes, Jolanda

• 28 Juni 2012 - 11:05

Nanna:

Hans enAddie,

Bedankt weer voor jullie verhaal.
    Wat stom dat jullie laptop is gepikt!!
    Maar het verhaal is weer goed overgekomen. De foto's zien we dan wel een andere keer.
    Veel succes verder!