Muggen, modder en hete thee - Reisverslag uit Irbit, Rusland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Muggen, modder en hete thee - Reisverslag uit Irbit, Rusland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Muggen, modder en hete thee

Door: addieenhans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

05 Juni 2012 | Rusland, Irbit

Onze fietsreis is begonnen. In Jekaterinenburg logeerden we twee dagen bij Pip Hawkes, beroepsreizigster uit Nieuw-Zeeland, een vrolijke dame van in de dertig. Ze woont hier sinds 8 maanden en geeft Engelse les. Ze fietst met ons mee naar het ziekenhuis waar we een paar aanvullende vaccinaties krijgen, tegen rabies en teken-encephalitis.
Ik was al in deze stad tien en acht jaar geleden en het is hier enorm veranderd. Het ziet er veel welvarender uit. Overal zijn blinkende hoge gebouwen verrezen en het autoverkeer is verdubbeld. De jonge vrouwen zien er even chic uit als vroeger, velen lopen rond op angstig hoge hakken.
Sverdlov, de Sovjetleider uit deze regio, staat nog steeds op zijn voetstuk, met zijn hand naar beneden wijzend, alsof hij wil zeggen: ‘schiet ze daar maar neer’. Sverdlov wordt verantwoordelijk gehouden voor het doodschieten van het tsarengezin, hier in 1918. Tijdens de burgeroorlog die volgde op de revolutie van 1917 had het Rode Leger de tsarenfamilie hier naartoe gebracht. De Witten rukten op en om te voorkomen dat dit symbool van het oude regime in hun handen zou vallen, zijn ze ter dood gebracht. Een paar jaar geleden is deze criminele familie door de Russisch-orthodoxe kerk heilig verklaard!

Siberië koud? Vergeet het maar. In de zomermaanden is het hier gemiddeld 25-30 graden. We hebben hier alleen nog maar hitte meegemaakt. Na Jekaterinenburg is de eerste grote stad Tjumen, 300 km. via de grote weg. Wij nemen een rustiger, noordelijke route, die is 100 km. langer. De eerste twee keer overnachten we een paar honderd meter van de weg, in het bos. Dat is nog even zoeken, er is veel drassige grond langs de weg. Op de plek waar we de tweede keer neerstrijken, stikt het van de muggen. Dan is het hoofd en handen insmeren, tent opzetten en snel met alle spullen naar binnen. De volgende ochtend valt het mee met de muggen en ontbijten we buiten in de zon, op een veldje vol bloemen en vlinders.
Terug naar de autoweg zeulen we de fietsen door de blubber. Voor we verder kunnen moet Addie eerst de opgehoopte modder tussen band en spatbord wegkrijgen.

De derde nacht logeren we in het hotel van Irbit, een stad; of een groot dorp? Andrej Sergejevitsj houdt het op het laatste. We ontmoeten hem op straat, hij rijdt op een mooie racefiets en we vragen hem naar een internetcafé. Maar dat is er niet in dit derevnja (dorp). Het netwerk dat de dame van het hotel ons had beloofd, werkt niet. Geen internet beschikbaar! Daarom zitten al die mensen buiten op het plein in de zon!

Eten doen we bij voorkeur in een stolowaja, een goedkoop eethuis. Onderweg moet je bijtijds water bijvullen, want de dorpen liggen ver uit elkaar. Dat zal verder naar het oosten nog wel erger worden. Soms is er in zo’n dorp niet eens een winkel, of hij is op slot. We pauzeren vaak. Eigenlijk moet je elk wegrestaurant bezoeken, want het kan uren duren voor er weer een komt. We zijn gelukkig als we kunnen zeggen ‘esjo tsjai pjazalsta’, nog een thee alstublieft. De thee wordt gloeiend heet opgediend, met suiker. Na afloop fietsen we dan uitgerust verder.

• 05 Juni 2012 - 12:10

Freda:

wat goed, dat jullie goed weer hebben. Had de laatste 2 dagen de cv aan, en warme kleren aan, 8/10 en koude noordooster wind. Maar er was doch een leuke dag in het weekeind, was in Hoek van Holland in het Nivon-huis. met m'n wandelclubje, heel gesellig! Lekker gewandelt, gefietst en s'avonds gedanst! Ik wens jullie verder goede wegen en veel plezier op reis! Liefs van Fre.

• 06 Juni 2012 - 14:05

Gaby:

Mooi verhaal Hans! Ik had wel een kouder relaas verwacht, maar tis goed te doen daar dus. Ben benieuwd naar de volgende post. Wat een verandering voor die Pip. Helemaal uit het mooie Nieuw Zeeland naar Rusland. Ben benieuwd wat haar trok om daar naartoe te gaan.
    Veel fietsplezier weer en tot het volgende verslag.

• 06 Juni 2012 - 15:02

Lilyan Ten Berge:

Hallo Addie en hans,
    Kreeg net bericht dat Jolanda gekozen is met 84,9% van de stemmen.
    wat een leuke reis maken jullie op dit moment Siberië 30 graden, mooie fotos en een goed verhaal,
    lieve mensen nog heel veel fietsplezier en ook lekker eten drinken en uitrusten
    dat zal wel lukken,
    veel liefs uit Haarlem waar afgelopen zondag net zo warm was als op 1e kerstdag, en heel veel regen,
    dikke kussen van Lilyan en Jeroen

• 07 Juni 2012 - 19:12

Janka:

Hoi beiden,

ben jaloers op jullie teken-encefalitis vaccinatie. Tijdens wandelingen hier ben ik steeds bang voor die dingen. 50% van de teken is besmet met Lime.
    Maar wat een geinspireerd verslag. Jullie hebben het heel goed daar begrijp ik. Houen zo maar,
    groetjes/liefs, Janka