Ben Tre - Reisverslag uit Bến Tre, Vietnam van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Ben Tre - Reisverslag uit Bến Tre, Vietnam van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Ben Tre

Door: Addie

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

12 Januari 2019 | Vietnam, Bến Tre

Een lange en een korte fietsdag, en nu zijn we in Ben Tre, dat ze het kokosnooteiland noemen. Een kilometer of tien konden we vandaag ontsnappen aan de verkeersherrie, via een betonnen pad tussen de kokosnotenboerderijen. We verheugen ons op meer hiervan, Bernadette!

We handhaven onszelf vrij behoorlijk in het verkeer. In Ho Chi Minh Stad was het zelfs opwindend om deel te zijn van die grote stroom. Op den duur kon ik ook keren en een stukje tegen het verkeer in rijden, als ik Hans weer even kwijt was. Ze zijn ook zo praktisch, die scooters: als maar een kwart van de scooteraars auto zou rijden, stond alles stil. Maar het is ongezond; elke avond hoofdpijn...

Om meer te weten van Vietnam en de Vietnamezen zijn we in HCMS naar het Oorlogsmuseum en het Geschiedenismuseum gegaan, en in My Tho naar het regionale Geschiedenismuseum.

Die geschiedenismusea waren in die zin informatief, dat ze ons met de neus drukten op het feit dat hier een oude, hoog ontwikkelde cultuur bestond, in veel opzichten vergelijkbaar met de onze. Volgens de koloniale ideologie was het Westen nodig om beschaving te brengen aan primitieve volken. Niet dus.

Het ging met Vietnam pas mis toen de Fransen het land bezetten. Er waren veel opstanden, en in 1945 verklaarden ze zichzelf onafhankelijk. Dat werd oorlog met Frankrijk, dat sinds 1949 met veel geld en materieel werd gesteund door Amerika. Die deed dat omdat na Rusland nu ook China communistisch was geworden en in Vietnam de nationalisten ook sympathiseerden met het communisme. Toen de Fransen het opgaven in 1954 ging Amerika met dubbele inzet door. Dat is allemaal te zien in het Oorlogsmuseum, waar veel bezoekers met tranen in de ogen rondlopen. Alle oorlogsmisdaden waar je nu soms over leest in andere gebieden, zijn hier begaan. Het is minder dan 50 jaar geleden dat de oorlog eindigde en het land kapot was en vergiftigd.

Vietnam is er lekker bovenop gekomen, zien we. Geen arm land meer, al zijn er nog veel arme mensen. Een grote scooterrijdende middenklasse, die lekkere ijskoffie drinkt op terrasjes. Hoe het op het platteland toegaat, zullen we de komende weken zien.

Deze avond eten we in een klein restaurantje aan de straat met maar een gerecht: een hete noedelsoep die ze Sa Te noemen. De twee dames lachen zich dood als we gaan zitten. Daar hebben we over gelezen: ze lachen toeristen niet uit, ze vinden het juist leuk als je komt.

Zoals we overal vriendelijk worden begroet.

• 12 Januari 2019 - 09:24

Marcus:

Leuk om te lezen, interessant! :)

• 12 Januari 2019 - 11:39

Freda :

Leuk, ben benieuwd na meer!

• 12 Januari 2019 - 12:36

Zahra Met Sonia:

Ik vond het leuk om ze te lezen.dan ik met Sonia mis je tot ziens.

• 12 Januari 2019 - 15:21

Riekie:

Ha daar,
    Was vooral onder de indruk van jullie foto van de 49 e verdieping en jullie uitdaging te fietsen in een toch wel indrukwekkende andere situatie! Geniet en veel plezier!

Berichtje voor Nanna Metz:
    Ook wij hebben moeite met de kleine letters. Rechts onder waar ze op dit moment zijn staan een kleine letter a en een hoofdletter A. Als je de hoofdletter A aanklikt wordt de tekst vergroot.

• 13 Januari 2019 - 09:44

Nanna:

Hallo Hans en Addie,
    Hartstikke leuk om te lezen waar jullie allemaal mee bezig zijn. Interessant hoor!
    En Hans bedankt voor de informatie over de lettergrootte!
    Veel plezier verder!
    Groetjes, Nanna