Omsk voor en na - Reisverslag uit Kuybyshev, Rusland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Omsk voor en na - Reisverslag uit Kuybyshev, Rusland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Omsk voor en na

Door: addieenhans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

18 Juni 2012 | Rusland, Kuybyshev

Een dagreis voor Omsk komen we ’s avonds in een stadje aan. Het is wat koeler voor de verandering. Het heeft geregend maar de donkere wolken zijn gebleven. Er is hier geen hotel, zelfs geen café of zoiets, alleen een paar winkels.
Bij het station vinden we een grasveldje waar we de tent opzetten. Even verder komt een vrouw twee emmers water halen uit een pomp. Ik probeer een praatje te maken. Ze maakt duidelijk dat ze het gevaarlijk vindt om hier te kamperen. Waarom weet ik niet. Ze neemt ons mee naar het gebouwtje van het busstation, waar ze nachtwaakster is. We kunnen daar een slaapbank gebruiken. Tatjana is 59, ze heeft 30 jaar in de kinderopvang gewerkt en ontvangt nu een pensioen van 7000 roebel (175 euro) per maand. Daarom verdient ze hier wat bij. Een actief mens, ze bladert enthousiast in mijn woordenboekje om dingen duidelijk te maken. Als wij gaan slapen gaat ze verder met haar borduurwerk: een religieuze voorstelling van Maria en Jezus.

En dan zijn we in Omsk. Van Omsk had ik bepaalde beelden in mijn hoofd van toen ik er acht jaar geleden was. Een paar karakteristieke gebouwen met groene daken aan de Lenin-allee. Het postkantoor, het warenhuis, die grappige ‘vuurtoren’ in het midden van de stad. Maar nu beleven we Omsk in het groot. We logeren bij Alexej, die een flat heeft in een verre buitenwijk waar je komt via een drukke weg met veel modder en onkruid langs de kanten.
Alexej kennen we via BeWelcome.

Op 17 juni zijn er lokale verkiezingen in Omsk. We ontmoeten twee oudere dames die aan het folderen zijn voor de democratische partij Jabloko. En twee jonge mannen van de Nieuwe Communistische Partij. Van de Poetin-partij zien we geen activisten, alleen grote billboards.
We volgen zo goed mogelijk het nieuws in Nederland. Daar zijn binnenkort ook verkiezingen. Wat leuk dat de SP al een tijdje hoger in de peilingen staat dan de VVD. Toch gaan we waarschijnlijk op Tofik Dibi stemmen. Diederik Samsom-PvdA is ook aantrekkelijk. Jammer dat je maar één stem mag uitbrengen.

Omsk is een stad met brede straten en grote parken. De rivier de Om komt hier uit in de Irtysj. Op enkele plaatsen aan de rivier zijn strandjes en wandelboulevards.
Toevallig komen we langs het standbeeld van de schrijver Dostojevski. Die heeft hier rond 1850 vier jaar gevangen gezeten en dwangarbeid moeten doen. Men zegt dat hij in de jaren daarna zijn beste werken heeft geschreven.

De komende 800 km. tot Novosibirsk hebben we geen adressen, dus gaan we weer kamperen of in een hotel. (De prijzen van de hotels zijn nogal gestegen. Acht jaar geleden logeerde ik in Omsk in hotel Sibir voor 400 roebel, nu is het onderdeel van een Amerikaanse keten en kost een kamer daar 3400 roebel. Goedkopere hotels zijn er gelukkig ook nog).

Na iets meer dan 100 km. (met de wind in de rug) eindigt onze eerste fietsdag uit Omsk in Kalatsjinsk, toch weer in een hotel. Op de treden van de trap van de splinternieuwe kerk met goudkleurige daken aan de overkant drinken we een biertje: een beschaafd land is het hier, ze verkopen maltbier. Het blijft nog lang licht.

• 18 Juni 2012 - 06:33

Freda:

heb met plezier gelezen, tot gauw weer! groetjes!

• 18 Juni 2012 - 20:36

Riekie:

Duurde even de reeds geschreven verslagen te lezen na onze vakantie; we genieten er weer van.
    We wensen jullie veel fietsplezier, bijzondere ontmoetingen ed. en kijken uit naar een volgend verslag.

• 19 Juni 2012 - 21:40

Bas En Gaby:

Troijka hier, troijka daar, kijk daar loopt een adelaar! Nou, in tegenstelling tot Drs. P. hebben jullie Omsk dus wel bereikt (en verder). Hopelijk blijven wilde achtervolgingen door hordes wolven jullie bespaard. Hoewel het voor de dagafstand wellicht gunstig is, hahaha! Wat de verkiezingen betreft, er zijn een hoop nieuwe partijtjes opgericht, dus wie weet ligt jullie brievenbus straks vol met folder materiaal van kandidaten van linkse en rechtse garnituur (klopt dit? Of is dit een culinaire verspreking?). Welnu, een heel goede reis gewenst naar Irkoetsk en pas op voor de olieplassen. Het verhaal gaat namelijk dat ze daar in hoog tempo bezig zijn alle olie op te pompen. Helaas zijn veel leidingen zo lek als een mandje. Maar ach, er woont toch niemand en dan lopen de fietsen in ieder geval gesmeerd! We zijn ook erg benieuwd of Siberië al stilletjes door de Sjinezen bezet is, zonder dat de russen dat gemerkt hebben. Schijnen ze al eerder geprobeerd te hebben (Damask). Wij gaan straks lekker feestvieren bij Moira en Simon en we nemen zeker een lekker Wodkaatje op de goede afloop van jullie tocht. Groetjes en liefs van ons.