Het jachtseizoen is geopend - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Het jachtseizoen is geopend - Reisverslag uit Umeå, Zweden van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Het jachtseizoen is geopend

Door: addieenhans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

07 September 2010 | Zweden, Umeå

In Zweden lopen nogal wat beren rond in de bossen. Ze vormen een bedreiging voor de kalfjes van de rendieren. Er mag gejaagd worden: in september. Dit jaar mogen er 200 beren worden geschoten. Dat wordt centraal bijgehouden. Ook op elanden, wolven en lynxen wordt gejaagd. En natuurlijk op klein wild en vogels.
We vertelden een jager dat we nog nooit een beer hadden gezien. Maar ze hebben jullie wel gezien! zei hij. Want het zijn stille sluipers. Beren vallen geen mensen aan. Alleen als je in de buurt van hun jong komt, dan worden ze agressief. We voelen ons nog steeds heel veilig als we over een stille weg door het bos fietsen. Maar we kijken nu toch iets beter om ons heen.

Intussen merk je overal dat er verkiezingen in aantocht zijn. In de centra van alle grote en kleine steden staan iedere dag propagandisten van de diverse partijen. Vaak hebben ze een soort tuinhuisje opgesteld van waaruit ze opereren. De Socialdemokraterna zijn er altijd bij, vaak ook De Vänsterparti ('Linkse partij') en de Moderaterna ('Gematigden', heette vroeger Rechtse partij).
Het is voor het eerst dat ze duidelijk in twee blokken optreden. Het roodgroene blok (sociaaldemocraten, radikaal links en de Miljöparti) en de rechtse alliantie, die nu aan de regering is: Moderaterna en drie andere partijen. We zagen een opiniepeiling waarin links op 44% staat en rechts op 48%.
Daarnaast heb je extreemrechts, die nu nog niet in het parlement zit: de SD (Sverige demokraterna). Misschien heeft rechts die straks wel nodig om aan een meerderheid te komen. Waar hebben we dat meer meegemaakt...?

Hans' rugpijn is weer teruggekomen. Dus maken we in Kiruna kennis met de Zweedse gezondheidszorg. Bij de vårdcentral (gezondheidscentrum) vragen we naar een fysiotherapeut. Geen probleem, als ik eerst mijn European Health Insurance Card laat zien. Nooit geweten dat die woorden op mijn verzekeringspasje staan. Vervolgens kan ik tegen een kleine vergoeding van alle medische hulp gebruik maken.
We zijn per fiets vertrokken uit Kiruna en per bus aangekomen in Umeå (lees Ume-o). We zullen vaker de bus nemen, want Stockholm is nog ver weg, en daar willen we aankomen kort voor de verkiezingen.

De laatste dagen is het prachtig weer: helder en rond de 18 graden.
We logeren opnieuw bij Servas-vrienden: Maria en Håkan. Dat betekent dat we weer veel horen over het leven in Zweden. We gaan met Maria mee naar een avond van haar koor. Er wordt veel gegeten en gedronken, en natuurlijk tussendoor gezongen. Kunnen jullie een Nederlands lied zingen, vragen ze. Tja, wat doe je dan. We kennen allebei drie coupletten van de Scharensliep: 'Komt vrienden in den ronde'. Groot succes natuurlijk. We moeten beslist tekst en muziek doormailen. Dus als binnenkort een Zweeds koor een Nederlands lied zingt, weet je waar het van komt.

Voor het eerst zijn we nu weer in een grote stad. Umeå heeft meer dan 100 duizend inwoners en een universiteit. Hier zien we dat in het beschaafde Zweden ook vandalisme bestaat: op zijn kop gezette fietsen en kapot getrokken verkiezingsborden.
Wat ons hier verder opvalt - vooral in de kleinere plaatsen - dat in plaatselijke advertentiebladen zoveel persoonlijke berichten staan. Zoals felicitaties, dank voor de vele aandacht die ik bij mijn 40e verjaardag heb gekregen, enz. Maar ook zijn er altijd een paar berichtjes van mensen die nadrukkelijk aangeven niet gesteld te zijn op verjaardagsbezoek: besök undanbedes! (bezoek ongewenst), en om aan te geven dat het serieus is: 'gäller alla' (geldt voor iedereen), of: 'respektera!'

• 07 September 2010 - 19:44

Trudy...papillotte:

Heb jullie reis verslag even gelezen en genoten....merk dat jullie aan het genieten zijn...
    Heb ook de mooie foto's gezien die je hebt geplaatst....wat een ruimte, stilte en rust...erg mooi daar

geniet nog lekker...en lees je weer snel
    Groetjes Trudy

• 07 September 2010 - 19:58

Nellie:

Hallo. Houden jullie ook de Nederlandse politiek een beetje bij? Onvoorstelbaar wat er allemaal gebeurt.
    Groeten Nellie

• 08 September 2010 - 08:35

AnHoek:

Hans, ontzie je rug om van de rest van jullie tocht nog zo veel mogelijk te genieten. Het doet me goed te lezen dat jullie Servasleden bezoeken. Hebben Cor en ik in Indonesie en de V.S. gedaan. Ik geniet nu op afstand van jullie belevenissen. Groetjes, An

• 08 September 2010 - 17:44

Jolanda:

Zie je mail. Groetjes,

• 09 September 2010 - 06:33

Helmar:

welke soorten geschoten klein wild en vogels lusten Zweden? En welke [delen van] elanden?

Zijn er daar meer of minder vegetariërs
    en/of vegan(ist)en?

• 12 September 2010 - 10:39

Nanna:

Leuk om jullie verslag weer te lezen! Had ik nu goed begrepen dat jullie niet meer naar Rusland gaan?
    Hans het beste met je rug! wij hebben nog steeds geen nieuwe regering maar dat weet je misschien wel.
    Veel plezier weer.

• 13 September 2010 - 15:21

Etienne:

Hallo Addy,

Al een hele tocht achter de rug. Mooie verslagen. Het is maar te hopen dat de rugproblemen gauw verdwijnen!

Een raadsgriffier in het oosten des lands die jullie een beetje volgt (dromend van zijn rechtsaf bij de noordkaap)

Etienne