Terug in Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Terug in Tallinn - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Terug in Tallinn

Door: addieenhans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

06 Juli 2010 | Estland, Tallinn

Tien jaar geleden waren we hier ook. Hans sloot zijn fietstocht naar de Noordkaap hier af. Daarna deden we met zijn drieën, met Jesse, nog een rondje Estland. Het middeleeuwse Tallin ziet er nog even sprookjesachtig uit en het Raekoja plats is nog voller met toeristen.

Gisteren/eergisteren bezoeken we Tiina Pasealu, een Servas-contact in Tartu, de tweede stad van Estland. Ze is lerares Duits. Ze leidt ons rond in het monumentale schoolgebouw waar ze lesgeeft, ruim 100 jaar geleden gesticht als het eerste meisjesgymnasium van Estland. Daarna brengt ze ons naar een groot openluchttheater, waar regelmatig zangfeesten gehouden worden. In de Russische tijd vormden deze feesten verkapte protestbijeenkomsten, door de nationalistische teksten van de liederen. ´Wij hebben ons hier vrij gezongen´, zegt ze.
We kunnen onze tent neerzetten op het grasveld van Tiina´s ´landhuis´, zoals ze het noemt. Een soort boerenbedoening met een stel geiten en kippen en verbouw van groenten en graan voor eigen gebruik. Veel mensen hebben dat hier. Toen de economie instortte rond 1992 hielp dit de mensen overleven.

In Tallinn laten we ons rondleiden door een alternatieve stadswandeling, georganiseerd door een groepje studenten. Ze vertellen niet het kritiekloze verhaal van de koningen en de jaartallen, maar verbinden de historische plaatsen met actuele gebeurtenissen.

Als we een dag later de stad verlaten, blijkt Tallinn meer dan een openluchtmuseum. Ruim 8 kilometer lang fietsen we over autowegen langs 10-hoog flatgebouwen.
Nu op weg naar Rusland. We genieten nog even van de goede fietsroutes en van kamperen aan de Oostzee. Inclusief muggen...

• 06 Juli 2010 - 18:13

Nanna:

Leuk om jullie verslag weer te lezen. Zal ook wel leuk zijn dit na 10 jaar weer terug te zien. Gaat het goed met je schouders Hans?

• 07 Juli 2010 - 10:03

Freda:

wat een gezellige tergkomst,- begin me nu ook op Berlin te verheugen. Heb al treinkaartjes, en de eesrst 4 dagen gaat een vriendin mee. gisteren was ik bij Kaj's Afscheidsfeest op school, erg leuk en persoonlijk, voor elk kind een klein vehaaltje, daarna voetbal. dat heb ik thuis gekeken. hoe is de nieuwe Fiets, Addie? Groetjes Fre

• 09 Juli 2010 - 13:13

Andy:

Hoi Addie en Hans,

Leuk verslag. Volgens mij heel leuk om na 10 jaren weer op dezelfde plek te zijn en te zien wat hetzelfde is gebleven en wat veranderd is. Leuke foto's ook. Veel plezier met de voorzetting en goed om te zien dat het weer daar ook fantastisch is. Woon al een maand in mijn eigen huis. Kom zondag as de laatste spullen halen. Cathelijne en de kids vetrekken maandag as naar Frankrijk, dus na de WK voetbalfinale.

Tot mailens!

Gr.