Sint Petersburg - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Sint Petersburg - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Sint Petersburg

Door: addieenhans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

13 Juli 2010 | Rusland, Moskou

In de grensstad Narva komen we aan in een wolkbreuk. Aan beide kanten van de grensrivier staat een groot kasteel. De Duitsers verdedigden zich hier tegen de Russen. De Russen hadden de versterking nodig om zich toegang tot de Baltische zee te verschaffen. Zo lezen we aan weerskanten. In Rusland fietsen we langs een kilometers lange rij wachtende vrachtwagens. Maar ook door een haag van bloeiende, metershoge berenklauwen. Wat een ruimte is er in deze landen!

We zijn nog niet halverwege de weg naar Sint Petersburg als we besluiten de fietsen onderin een lijnbus te schuiven. Vanaf onze hoge plaats in de bus hebben we geen last van de kuilen en gaten, en van het steeds drukker wordende verkeer. In Petersburg kijk ik mijn ogen uit, als we in de schemering van de net ondergegane, maar al bijna weer opkomende zon nog een kleine 25 km fietsen naar de camping. Hans weet hier de weg, dat is prettig. We slapen 2 nachten op een camping achter hotel Olgina, en lopen rond in de stad: voortdurend omhoog kijkend naar indrukwekkende gebouwen. Heel veel versieringen en beelden op de daken en aan de gevels. Zoals in Riga, maar dan in het kwadraat. Petersburg is niet gegroeid maar ontworpen. Eerst was er moeras, daarom zijn er kanalen gegraven naar voorbeeld van Amsterdam. En er zijn brede straten, met gevels van honderden meters lang.

De brede straten bieden veel ruimte aan het autoverkeer. Niets wordt hier de auto in de weg gelegd. Na een dagje fietsen, zo'n 40 km door de stad, voel ik me alsof ik een maand lang stevig heb gerookt, zo vol stof en teer. We merken dat de Russen een stuk uitbundiger zijn dan de Balten. Ze wijken minder uit, snijden af, toeteren. Zijn soms horkerig. Maar ze spreken ons ook aan als we lopen of fietsen. Wijzen de weg, maken een praatje. Het is hier veel gezelliger!

De Hermitage is trouwens bijna mooi van lelijkheid: het hoofdgebouw is groen, met uitbundige versierde lichte lijsten en een hoop volk (in de vorm van beelden) op het dak. Ik had me al voorgenomen om hier niet naar binnen te gaan. Wel gaan we morgen met de hop on - hop off bus langs allerlei bezienswaardigheden. Het is hier zo groot en zo warm!

Anton S, een architect die Hans op een eerdere reis heeft leren kennen, biedt ons het gebruik van zijn datsja aan, met de elektrietsjki (stoptrein) zo'n drie kwartier van de binnenstad af. Het is een prachtig oud huis, op een stuk grond zo groot als een half voetbalveld. Veel bomen, dus ook veel schaduwplekjes. Het huis is niet gerenoveerd, er is een buiten-wc en we wassen ons bij de kraan in de tuin. Een oude oom gebruikt een gedeelte van het huis: hij woont daar in de zomer met een huishoudster. Oom is militair geweest en vertelt Hans over Estland waar hij gelegerd was. Hans verstaat er wel iets van, maar ik hoor alleen plaatsnamen.

• 15 Juli 2010 - 05:43

Gaby:

Hoi, niet echt een fietsgebied daar zo te lezen. Je zal je ogen wel uitkijken! Wel leuk dat Hans je nu in het eggie alles kan laten zien waar hij geweest is en wie hij heeft leren kennen op zijn reizen. Hoe was de bustour?
    liefs van jezusdus

• 17 Juli 2010 - 06:52

Gaby Niesthoven:

Mooie foto's!!!
    Ben nu wel benieuwd wat een Teremin is.

• 17 Juli 2010 - 10:22

Cathelijne:

Leuk, die foto's. Fijn om te lezen hoe het jullie vergaat. Ben benieuwd waar jullie hierna naar toe gaan. Liefs, ook van de kindjes.

• 19 Juli 2010 - 09:21

Nanna:

Bedankt weer voor jullie verslag met de leuke foto's.
    Ik ben met Marijke een week naar het Thüringerwoud in Duitsland geweest en dat was ook leuk.Groetjes

• 19 Juli 2010 - 19:52

Freda:

leuk dat jullie nu rusland hebben bereikt,en ook bedankt voor je kaardje, Hans. begin me te verheugen op berlin. maar ga nog even een paar dagen naar landgoed, met een vriendin, Wat een zomer!! Van alles wat, onweer, regen,storm en hitte. liefs van freda

• 23 Juli 2010 - 09:54

Daniëlle En Anka:

St. Petersburg!
    Lijkt ons erg indrukwekkend. Gave foto's!
    Maarre.... weten jullie bij terugkomst nog wat een douche is?? Back to the basics, zullen we maar zeggen!!

Geniet en beleef!

• 02 Oktober 2021 - 22:25