Letland is leuk - Reisverslag uit Riga, Letland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Letland is leuk - Reisverslag uit Riga, Letland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Letland is leuk

Door: addieenhans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

28 Juni 2010 | Letland, Riga

Kort nadat we Letland binnenfietsen, houdt het op met regenen. We kamperen dus weer. Eerst op een sobere camping waar we ons moeten wassen in het koude water van het meer. Daarna in de tuin van een groot huis, en nu midden in Riga, op een eilandje in de rivier. Van de taal begrijpen we niets, maar gelukkig spreken veel mensen Engels of Russisch.
Natuurlijk vermijden we de autowegen, maar kleinere wegen zijn vaak onverhard, en eergisteren zat de weg ook nog vol kuilen en ribbels. Zodat Hans minstens een paar dagen rust eiste. Dat komt goed uit, want in Riga willen we wel even blijven.
Riga is weer zo'n stad met monumentale gebouwen en hobbelige straatjes. En stoeten toeristen die achter een gids aansjokken. We hebben trouwens zojuist ook een stadswandeling gedaan. Riga is echt zo mooi als de folders doen geloven! Veel grote houten huizen, en veel gebouwen in Jugendstil: met overdreven versieringen, beelden van mensen, honden, katten, bloemen en bomen aan de gevels en op de daken. Vanmiddag gaan we bij een van de grote schermen die buiten staan naar het WK voetbal kijken: Nederland-Slowakije. Nu even een winkel opzoeken voor een oranje jurkje voor Addie.

Overigens: de afgelopen drie weken heeft Hans zijn achterband, merk Continental, driemaal lek gereden. Addie heeft banden van Schwalbe - en nog niet een keer lek! Hoe dat kan?

Met geplakte banden rijden we naar de kust, naar een plaatsje 45 km noordelijk, Saulkrasti. Hier is een fietsmuseum, net zo leuk als dat in Nijmegen. We nemen ons voor om vanuit Nederland iets interessants voor de collectie te sturen. We kamperen aan zee, met een rode zonsondergang en een kampvuur. Nog eens 50 km het binnenland in, komen we in een streek met stevige klimmetjes, rotsen en uitkijkpunten. Vooral in de winter is het hier feest, met langlaufpaden en een paar bescheiden skihellingen.
Dan is het weer even genoeg geweest. De trein brengt ons naar Valga/Valka, de grensplaats die in 1920 na de onafhankelijkheid na Engelse mediation in tweeën is gedeeld. We raken ons Letse geld niet kwijt: wat een gemak als ze hier ook de euro zouden hebben. Estland gaat er volgend jaar op over.

• 28 Juni 2010 - 20:36

Riekie:

Net terug van een rondje fietsen in noord Duitsland toen via Dronten naar Zeeland, mooi weer gehad. Leuk om zoveel van jullie belevenissen achter elkaar te lezen. Nog bedankt voor de leuke verjaardagskaart.
    goede voortzetting en tot een volgend verslag.

Riekie

• 29 Juni 2010 - 15:14

Nanna:

Leuk om weer van jullie te horen en fijn dat je daar ook het voeballen kan volgen! Hier is het nog steeds tropisch warm. Tot horens

• 30 Juni 2010 - 06:55

Nellie:

Addie en Hans,
    Jullie zullen wel gehoord hebben dat het fantastisch zomer weer is en dat jullie alleen maar regen hebben. Dat verwacht je toch niet. Ben heel benieuwd naar jullie verslag van Riga.Hans koop een paar Swalbebanden of zijn die niet te koop of zat er nog iets in je band dat je hem al zo vaak lek hebt gereden.Veel plezier. Moeten nog anderhalve week werken en dan breekt ook voor ons de vakantie aan.

• 30 Juni 2010 - 19:36

Anka En Daniëlle:

we hebben bewondering voor jullie doorzettingsvermogen; voor niet-fietsers zoals wij niet te volgen hoor, maar wel knap!

Addie, ook Gritta verlaat het griffierswereldje. Who's next.... er blijven er niet veel over.

Geniet van de reis!

• 30 Juni 2010 - 20:17

Gaby:

Hazus, je zult wel trots zijn op mij, kheb score van 40 met FreeCell gehaald! Tatatarataaaaa ;)

• 01 Juli 2010 - 10:43

Freda:

hiaddieenhans, leuk om weer van jullie te hren, ik weet alleen niet, of mijn reacties jullie hebben berijkt. will dat even checken, groetjes freda