Wachten op mooi weer - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Wachten op mooi weer - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Wachten op mooi weer

Door: Addie

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

07 Mei 2010 | Duitsland, Berlijn

Na Bremen fietsen we nog twee dagen. Het is koud en soms nat, en het landschap erg mooi. Nog steeds de hele dag die hard fluitende vogels. De weiden steeds groener, en geel van het koolzaad. Maar de paardenbloemen in de bermen houden hun gele blaadjes stijf dichtgevouwen! In Bremen zagen we schilderijen van Paula Moderson, met berkenlaantjes. Die staan hier ook echt: rijen witte stammen langs de landwegen. De bomen zijn nu ook allemaal groen, die trekken zich kennelijk van de temperatuur niets aan.

Wij wel! Dicht bij Hamburg houden we het even voor gezien. We stappen op de trein naar Berlijn. Mooie plek om beter weer af te wachten. Nu zitten we hier in een grote kamer met alle luxe en comfort. Televisie en een eigen laptopje. Hans kent Berlijn goed. Hij heeft er in de jaren '70 een tijdje gewoond en keert er nog regelmatig terug. We fietsen dagenlang door de stad langs monumenten en bezienswaardigheden. Het grote holocaustmonument is indrukwekkend. In de Gedächtniskirche heb ik me kwaad gemaakt! De hele binnen- en bovenkant van dat overgebleven stukje kerk bestaat uit mozaïeken waarop Keizer Wilhelm I (de laatste Duitse keizer die een oorlog heeft gewonnen) wordt vereerd en aanbeden. Ook allerlei andere dure types, die het volk veel hebben gekost en veel ellende hebben gebracht, worden afgebeeld als heiligen. Wat een ontoelaatbare vermenging van de keizer met god. Ik begrijp niet dat de christenen dat toelaten!

Er is op dit moment een joods filmfestival waarvan we een film hebben gezien. Die wordt ingeleid door de hoofdpersoon, nu 89 jaar oud, en gaat over zijn belevenissen vanaf de Kristallnacht waarna hij als 17-jarige vlucht voor de nazi`s en door Europa zwerft.

Het uitstapje van gisteravond was vrolijker: een kunstenaar vertelde over zijn fietsreis om de wereld die twee jaar duurde. Hij legde onderweg zijn indrukken vast in tekeningen en aquarellen. Dit alles onder het motto van Langzaamheid.

• 07 Mei 2010 - 07:34

Bri:

Leuk om jullie verslagen te lezen. Wat heerlijk dat jullie de vrijheid hebben (en nemen) om van je plan af te wijken als je daar zin in hebt. Want het weer is hier in noordwest Europa inderdaad niet wat je verwacht van eerste helft mei.
    De Noordkaap blijft toch wel het eerste grote doel?
    Ik wens jullie een mooie tocht verder en ik blijf jullie volgen.

Groetjes,
    Bri

• 07 Mei 2010 - 10:15

Mark, Sarah Melchior:

maken jullie ook een foto v.d berlijnse muur ??
    groetjes mark,sarah.

• 07 Mei 2010 - 12:16

Riekie:

Er zijn slechtere plekken om op mooi weer te wachten.Hoe vinden jullie het uitzicht vanaf het gebouw van de Reichstag?
    tot een volgend verslag, groetjes van ons beiden
    Riekie

• 07 Mei 2010 - 15:34

Anka En Daniëlle:

Net als Bri willen wij jullie ook goed in de gaten gaan houden!
    En aangezien fietsen niet echt ons 'ding' is, is het wel zo relaxed dat jullie dat voor ons doen en ons via de luie stoel mooie reisverhalen laat zien. Top! Geniet van deze fantastische ervaring en vertel ons veel bijzonders!

• 07 Mei 2010 - 17:19

Marian :

Ha Addie en Hans,

Dank voor de kaart uit Bremen. De musea in Berlijn zijn ook mooi.

Groet

Mooie verslagen!
    Ik volg jullie. Liefs van Monique

• 09 Mei 2010 - 19:43

Gaby Niesthoven:

Hazus en Hazwager. Beetje ouwerwetse manier maar dit helpt!
    Je kan je foto's openen in Paint (vind je in bureauaccessoires)
    Kies: Beeld
    Kies: Uitrekken/hellen
    Kies: bij Horizontaal èn bij Verticaal 75%.
    Hernoemen en Opslaan in JPG-bestand. Als 75% nog te groot is, probeer dan met de originele foto 50%. Wel altijd andere naam geven want anders zijn àl je foto's zo klein, zo hou je tenminste de originelen..

Succes! Enne, ik geniet van elk verhaaltje van jullie. De groeten van Bas (net in Italie aangekomen).
    Liefs van Jezusteropeenhoutvlot

• 10 Mei 2010 - 13:46

Gino Smit:

Hartstikke leuk om jullie reis te kunnen volgen, het is plezierig om jullie schrijfwerk te lezen. Wij blijven het volgen. Dat je de luxe van Berlijn een poosje kiest voor de barre kou van het Noorden kan ik begrijpen. Veel lekke banden en framebreuk.
    Succes

• 11 Mei 2010 - 21:30

Faruk Ates:

Foto's maken kleiner dan 4KB zal niet echt lukken; een gemiddelde foto van een digitale camera is al 2.5–4 MB, en om 't te verkleinen tot 4KB zal de moeite niet waard zijn; dan heb je een "foto" van slechts een paar pixels.

De makkelijkste manier om foto's te delen is via een site als www.flickr.com — een gratis account kan 200 foto's tegelijk laten zien, ongeacht hoe groot ze zijn. Pro accounts kosten slechts $25 voor een jaar en hebben ongelimiteerde alles, dus da's ook niet bijzonder duur.

• 12 Mei 2010 - 10:28

Nellie:

Dag Addie en Hans,
    Wat een versdhrikkelijk weer he. We zijn maar 200 honderd kilometer verder gekomen met de Limes. Het is niet leuk om in de stromende regen te fietsen en we hebben ook hele harde wind gehad langs de Main. Dus ook in Zuid `Duitsland is het geen mooi weer. Wel staan de velden er prachtig geel bij. Hebben jullie geen last gehad van al het stuifmeel wat in de lucht hangt? Jaap zit nu op de Noordzee en Schelte en ik hebben nog een paar dagen vakantie.Veel plezier.
    Nellie