Met een omweg naar de Noordkaap - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Met een omweg naar de Noordkaap - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Met een omweg naar de Noordkaap

Door: addieenhans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

12 Mei 2010 | Duitsland, Berlijn

Berlijn is fantastisch! Zaterdag was er een groot feest op de voormalige luchthaven Tempelhof. Die werd bij de blokkade van West-Berlijn (1948-'49) gebruikt als luchtbrug voor de bevoorrading van de bevolking. West-Berlijn lag als een ´eiland´ in de DDR en Rusland liet geen vrachtwagens meer door. Het vliegveld ligt midden in de stad en bestaat nu uit een immens grasveld met hoge hekken omheen. Het wordt teruggegeven aan het volk, en iedereen kan ideeën aanleveren. Wij komen natuurlijk wel weer in een demonstratie terecht. Mensen met vrijere opvattingen willen direct al op het terrein blijven en alle hekken weg. Daarom lopen ze te hoop met muziek en vlaggen. En de halve Berlijnse politiemacht probeert hen tegen te houden. Maar het gaat er vreedzaam aan toe. Er zijn veel kinderen bij en vriendelijke dienders.

Zondagochtend vertrekken we uit Berlijn. Maar ieder een andere kant op! Hans stapt op de trein naar Haarlem en ik begin aan de fietstocht naar de Oostzeekust. Ik had het wel aan zien komen. Hij kreeg steeds meer last van rug en schouders. Mijn goedbedoelde maar ondeskundige massage, en behandeling door een fysiotherapeut in Bremen en in Berlijn brachten geen verbetering. Nu is hij terug naar Joost, zijn eigen fysio in Haarlem, die nog nooit heeft gefaald om hem op te lappen. Gelukkig heeft hij het leuk in het mannenhuishouden in de Zoetestraat, met Mark en Andy, en Jesse in het weekend. Mark heeft ook nog reiki op hem losgelaten, hoorde ik. Zodra Hans weer in conditie is, komt hij met fiets en trein mij achterna.

Ik fiets intussen lekker door het Noordduitse land. Het wordt hier iets heuvelachtiger en de wegen zijn vaker van betonplaat. Als ik bij de kust ben, ga ik nog even niet naar Zweden. Het is lastig voor Hans om me dan achterna te reizen: er mogen in Zweden geen fietsen in de trein. Ik ga alvast deel 2 van de Eiserne Vorhang-Radweg doen: langs het voormalige ijzeren gordijn midden door Duitsland.
Dan samen met Hans door Polen en de Baltische landen en begin juli (vanwege de geldigheidstermijn van het visum) via Rusland alsnog naar de Noordkaap. Of zoiets. Fietsen door Duitsland is in elk geval geen straf. Behalve mooie paden door prachtige en stille landschappen, is er ook in elk dorp een bakker met goede Kaffee + Kuchen.

  • 12 Mei 2010 - 15:00

    Gaby:

    Hazus zonder zwager! Jeetje zeg, arme Hans. En arme jij natuurlijk. Zit je daar helemaal alleen in je uppie. Gelukkig geniet je nog wel daar in Duitsland.
    Hans, veel sterkte met je rug en schouders. Hoop dat Joost je een beetje kan helpen.
    En Addie, maak er maar iets moois van. Lekker luxe hotel met bubbelbad of zo.

  • 13 Mei 2010 - 08:53

    Jolanda:

    Nou, dat is een tegenvaller zeg! Hans, snel opknappen! Laat m'n zussie niet te lang alleen.. Doe je voorzichtig Addie?

    Groetjes van ons allemaal.

  • 13 Mei 2010 - 09:56

    Tinus Geerling:

    Hallo Addie en Hans,

    Leuk jullie zo te volgen.
    Jammer dat Hans even terug moet naar Haarlem, maar als hij dan weer geupdated terug komt kan het niet meer mis gaan natuurlijk.
    Met het weer is het altijd wat, te nat, te droog, te warm, te koud, enz. dus neem het maar, positief gestemd, zoals het is.
    Veel succes voor het vervolg.

    groet,
    Tinus

  • 13 Mei 2010 - 11:18

    Cathelijne:

    Hoi moeder, Stoer hoor. Gewoon doorfietsen. Ik hoop dat Hans snel weer aansluit. Is toch veel gezelliger om samen te fietsen. Liefs.

  • 14 Mei 2010 - 20:12

    Lilyan:

    Hallo stoere Addie en Hans,wat hebben jullie al een stuk gefietst, wij vinden Berlijn ook een geweldige stad,maar op de fiets wel meer mogelijkheden dan alleen OV.Ik zag dat jullie ook in Bremen zijn geweest mijn vader was daar in de oorlog te werkgesteld( na opgepakt te zijn bij een razzia), hij kon het er niet uithouden en is lopend vanuit Bremen terug naar Utrecht gevlucht en in Utrecht weer ondergedoken,ik kan me herinneren dat ik als kind van 3 jaar 'smorgens vroeg steentjes tegen het raam hoorde en toen mijn vader in het tuintje zag staan.We hopen dat Hans weer snel mee kan fietsenen jullie nog veel moois tegenkomen veel liefs van Lilyan en jeroen


  • 16 Mei 2010 - 11:33

    Nellie:

    Addie,

    Wat een teleurstelling en wat goed van je om alleen door te fietsen. Wel wat eenzaam maar ik denk dat je veel aanspraak onderweg hebt. Als je lang alleen fiets kan ik nog wel proberen een weekje vrij te nemen om met je mee te fietsen lijkt mij heel gezellig.


  • 08 Juli 2010 - 05:05

    Diana Van Den Akker:

    Hoi Hans en Addie, geweldige reis!
    Zou je niet gaan ligfietsen Hans? Ik weet uit eigen ervaring dat het veel beter voor nek en schouders is.

    Veel plezier nog!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Berlijn

Noordkaap

Recente Reisverslagen:

14 Oktober 2010

We zijn weer thuis!

04 Oktober 2010

Op zoek naar inspecteur Wallander

29 September 2010

Nog steeds in Zweden

20 September 2010

Reinfeldt wordt nieuwe premier

15 September 2010

Vi kan inte vänta
Hans Metz en/of Addie Niesthoven

We zijn gestopt met werken en gaan de wijde wereld in - op de beste manier: per fiets! We willen naar het noorden, dan naar het oosten, dan naar het zuiden; en dan weer terug. Of andersom. Dat doen we nu al voor het zevende jaar.

Actief sinds 15 Maart 2010
Verslag gelezen: 528
Totaal aantal bezoekers 227409

Voorgaande reizen:

04 Januari 2019 - 03 April 2019

Van de Mekong naar de Rode Rivier, drie maanden fi

26 Juni 2016 - 19 Augustus 2016

Rondje Oekraïne

13 April 2015 - 25 Augustus 2015

Rondje Europa - fietstocht 2015

12 Mei 2014 - 15 September 2014

In Wit-Rusland is het ook mooi....

13 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Fietsen in Kalmukkië

07 April 2013 - 07 Juni 2013

Italië 2013

22 Mei 2012 - 30 Juli 2012

Opnieuw naar Kemerovo, en verder

29 December 2011 - 29 Januari 2012

Een jaar na de revolutie

15 Maart 2011 - 12 April 2011

Egypte na de opstand

24 April 2010 - 22 Oktober 2010

Noordkaap

Landen bezocht: