Op zoek naar inspecteur Wallander - Reisverslag uit Ystad, Zweden van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Op zoek naar inspecteur Wallander - Reisverslag uit Ystad, Zweden van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Op zoek naar inspecteur Wallander

Door: addieenhans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

04 Oktober 2010 | Zweden, Ystad

Ystad: lang was het een slaperig stadje in het uiterste zuidoosten van Zweden, wie had er ooit van gehoord? Maar sinds 2004 worden hier de misdaadverhalen van Henning Mankell verfilmd. En iedere bezoeker van Ystad (lees: uustad) zal dat weten. Er is een folder waarin alle plaatsen waar inspecteur Kurt Wallander heeft gelopen, gegeten, waar hij moest rennen voor zijn leven, waar hij woont, staan aangegeven. Discover Inspector Wallander´s home town! Je kunt een bezoek brengen aan de filmstudio, met een koptelefoon rondlopen, waarbij je de inspecteur zelf hoort over zijn avonturen, en met een bus naar de hotspots in de omgeving. Het witte huisje met de schuur waarin opa Wallander zijn landschappen schildert, met en zonder auerhaan, staat in Löderup. In Svarte is Kurt verliefd op een collega, en daar staat ook het strandhuisje waar dochter Linda enige tijd met haar geliefde verblijft. We hebben wat foto´s gemaakt, maar zonder de spanning van de film of van het boek is het inderdaad een slaperig stadje....

Nog meer literatuur: in Karlskrona vinden we een beeldje van Nils Holgersson: ´Nils Holgerssons wonderbare reis door Zweden´ is het boek dat Selma Lagerlöf begin 20ste eeuw schreef. Het onuitstaanbare 14-jarige jongetje Nils wordt voor straf zo klein gemaakt als een vinger. Op de rug van de witte tamme gans van de boerderij maakt hij met de wilde grijze ganzen een reis naar het noorden en weer terug. En inderdaad: door al zijn avonturen is hij een heel ander mens geworden.
En in Karlshamn staat een standbeeld van de emigranten. In de 19e eeuw heerst armoede en honger op het Zweedse platteland, vergelijkbaar met Ierland in die tijd. Een derde van de bevolking verhuist naar Amerika. Over die dramatische volksverhuizing heeft Vilhelm Moberg in de jaren ´50 een serie boeken geschreven die elke Zweed kent. Wij hebben thuis de beide videofilms Utvandringnar en Invandringnar. Helaas verstaan we de teksten niet, want die zijn in het 19e-eeuws Skåns dialect.

In ons pension in Ystad kijken we 's avonds naar het nieuws. Er is een item over Nederland: "Vreemdelingvijandigheid aan de macht". Een 'Nederlandkenner' legt uit hoe dat komt. Eén van de redenen is dat het wantrouwen tegen politici in Nederland groot is. Bij volgende verkiezingen zou de PVV wel eens de grootste partij kunnen worden. Ook meldt hij dat het een Europees verschijnsel is, waarbij Nederland samen met Denemarken en Noorwegen koploper is. We zouden wel hier willen blijven maar we hebben thuis werk te doen: we moeten helpen bij het keren van het tij!

Inmiddels zijn we aan het einde gekomen van Cykelspåret, de fietsroute langs de oostkust van Zweden. Nu zijn zelfs wij verzadigd van dit prachtige land. Er beginnen scheurtjes te komen in ons geïdealiseerde beeld. Hier in het zuiden praten ze anders, de huizen zijn weer van steen, en het is veel drukker overal. Maar: de zee is weer bijna zoals die van ons hoort te zijn: hij ruikt naar zout en naar zeewier. Eb en vloed stelt nog niet veel voor, maar door de harde zuidenwind is er een mooie branding. In Trelleborg stappen we op de boot naar Duitsland. En dan is het nog maar een kort stukje naar huis. Uiterlijk komend weekend zijn we weer thuis!

• 04 Oktober 2010 - 17:28

Jolanda:

tja, Wallander is een spannende serie! Leuk om te zien waar de opnames gemaakt zijn! Dus jullie zijn al op de terugweg! Voorlopig kun je zoet zijn met alle foto's uit te zoeken. Maken jullie een digitaal fotoboek? Ook leuk om jullie verslagen uit te printen en een reisboek van te maken!Tijd zat nu, zal wel wennen zijn! Nou, tot gauw! groetjes,Jolanda

• 04 Oktober 2010 - 20:13

An Hoek:

Ik heb op afstand genoten van jullie verslag. Jullie ontmoetingen met Servasmensen doen me goed.Ik wens jullie alvast een heel fijne thuiskomst en hoop jullie spoedig te horen en te zien. Tot dan, An

• 05 Oktober 2010 - 04:25

Helmar:

Welkom thuis, hopelijk is het daar goed wennen!

• 06 Oktober 2010 - 09:27

Nellie:

Addie en Hans,

Wat gaat de tijd toch verschrikkelijk snel zo staan we jullie uit te zwaaien en zo zijn jullie weer terug. Wel gezellig hoor!Jammer genoeg mis je ons damesuitje naar Rottum.
    Maar dan kunnen we je de volgende wandeling alles van vertellen, misschien zien we elkaar wel in het Groningerland, we overnachten in Ganwerd.
    EEn goede thuiskomst gewenst.
    Nellie

• 06 Oktober 2010 - 15:40

Hans Putker:

ha die Addie & Hans, het gaat idd sneller dan ik had gedacht.
    Miste in jullie beschrijving de heuvels van Skane. En Svartman... Goeie terugreis!

• 10 Oktober 2010 - 08:28

Nanna:

Leuk jullie laatste verslag weer over Wallender en Niels Holgersson. Dat jullie reis nu weer afgelopen is. Ik wens jullie een goede terugreis en een goeie thuiskomst!!