Reinfeldt wordt nieuwe premier - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Reinfeldt wordt nieuwe premier - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Reinfeldt wordt nieuwe premier

Door: addieenhans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

20 September 2010 | Zweden, Stockholm

De dobbelstenen zijn gegooid en de rechtse partijen hebben een krappe overwinning behaald. Maar ook de Miljöparti ging vooruit, van 5 naar 7%. Extreemrechts (6%) komt nieuw in de Riksdag. Rechts komt een paar zetels tekort voor een meerderheid. Maar een Nederlands model (gedoogsteun van de racisten) is onwaarschijnlijk. De reacties op het optreden van Sverige demokraterna waren breed en fel. Meer voor de hand ligt dat de Miljöparti gevraagd wordt mee te regeren. (Dat is uiteindelijk niet gebeurd).
De verkiezingscampagne wordt hier veel zichtbaarder gevoerd dan in Nederland. Elke dag op straat met campagnevoerders en borden overal, de kranten stonden er vol mee en onophoudelijk zag je de koppen van Mona Sahlin (Socialdemokraterna), Fredrik Reinfeldt (Moderaterna) en de andere politieke leiders op tv. Ook toen we gisteren op de verkiezingsdag door het centrum van Stockholm liepen, werden ons nog van alle kanten folders aangeboden, en koffie en koekjes, pennen en buttons, noem maar op. Tot voor de deur van de stemlokalen wordt campagne gevoerd (iets wat in Nederland verboden is).
Zweden heeft half zoveel inwoners als Nederland maar het parlement is ruim tweemaal zo groot: 349 leden. Er geldt een kiesdrempel van 4%. Bij evenredige vertegenwoordiging zoals in Nederland zou de vrouwenpartij Feministisk Initiativ (0,8%) 2 of 3 zetels hebben gehad, nu geen.

Gisteravond waren we op de uitslagenavond van de Miljöparti. Ook dit gaat weer heel anders dan we in Nederland gewend zijn. Het is een soort gala-avond met mensen in mooie kleren en forse entree, vrij eten en drinken (geen alcohol) en muziek. Natuurlijk waren de twee zalen behangen met grote tv-schermen en kregen we tussendoor korte toespraakjes. Als het over zoiets eenvoudigs gaat als politiek, blijken we heel veel te kunnen verstaan.

Jakob en Brita, waar we logeren, wonen op een ruime etage in het centrum. Gisterochtend leidde Jakob ons rond in het Stockholmse theatergebouw. Hij is eigenlijk gepensioneerd, maar hij werkt er nog een paar dagen in de week. Hij heeft een apparaatje ontwikkeld waarmee doven de toneelstukken kunnen volgen. Het werkt als een ondertiteling. Je kijkt naar het toneel en ziet tegelijkertijd een korte versie van de tekst op een schermpje van het apparaat dat je in je hand houdt (zie de foto's, waar Jakob het staat uit te delen en Addie het demonstreert).

We vertrekken vandaag in zuidelijke richting. Het is zo'n 600 km. naar Ystad in het uiterste zuidoosten, maar via Sverigeleden (lange-afstands fietsroutes door heel Zweden) is het ongeveer 1000 km. Kijken hoe ver we komen. Want sommigen van ons beginnen al een beetje naar huis te verlangen. De blaadjes beginnen te vallen, ook in zuid-Zweden.

• 21 September 2010 - 08:00

Cathelijne:

Tjee, wat leuk dat jullie gewoon bij zo'n partij binnen konden lopen voor de verkiezingsuitslag. Ben benieuwd hoe Ystad in het echt is. Dankzij Wallander krijg je het gevoel een stad te kennen. Maar ja, hij mag de waarheid aanpassen.
    Snap wel dat je naar huis begint te verlangen. En naar ons natuurlijk. Voor het weer hoef je het niet te doen. Regent erg veel.
    Geniet van de laatste weken.
    Liefs, Cathelijne

• 21 September 2010 - 19:57

Nellie:

Dag Hans en Addie,
    Leuk voor jullie om zo de verkiezingen mee te maken. Helemaal zo'n verkiezingsuitslag avond.
    Was het leuk om zo bij mensen te logeren? Addie kon je het wel aflezen van zo'n apparaatje en ook als het donker is? Zal eens vragen of het hier ook bekend is, is natuurlijk een groet uitkomst voor doven en/of slechthorenden.
    Wanneer zijn julie weer in Haarlem? Addie ga je nog mee naar Rottum of ben je dan nog niet thuis? Een goede fietstocht richting zuiden.
    Groet, Nellie

• 23 September 2010 - 18:44

Gaby Niesthoven:

Goh, jullie waren daar dus echt op de goede tijd. Helaas konden jullie niks veranderen aan de uitslag. Rechts begint overal de boventoon te voeren blijkbaar. Droevig hoor.
    Dat apparaatje is geweldig! Prachtige uitvinding.
    Nog sterkte met de laatste 1000 kilometer. Hopelijk de wind mee..
    Liefs van je (schoon)zusje