Cultuur - Reisverslag uit Warschau, Polen van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Cultuur - Reisverslag uit Warschau, Polen van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Cultuur

Door: addieenhans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

17 Juni 2010 | Polen, Warschau

Door de intensieve gesprekken, vooral op ons tweede Servasadres, heb ik misschien een eenzijdig beeld geschetst van het Polen dat wij tot nu toe ervaren. Onze eerste gastheer, in Poznan, is behoorlijk liberaal en progressief, maar dat realiseren we ons pas na de ontmoeting in Bydgoszcz. Als we gewoon samen op reis zijn, fietsend en kamperend, zien we Polen van een andere kant. Meer 'Polen in de breedte': het rustige en groene landschap, de vriendelijke en behulpzame mensen. Er wordt hier veel gevlagd: niet alleen de roodwitte Poolse vlag, maar even zo vaak de geelwitte katholieke.
Polen spreken niet veel buiten de grens, al zijn natuurlijk steeds meer jongeren goed in Engels. Ze waarderen het als wij met onze inmiddels tien woorden Pools ons verstaanbaar weten te maken. Regelmatig vraagt een dronken jonge man om geld, zogenaamd om brood te kopen. Er wordt hard gewerkt in dit land: verbeteringen aan het spoor, aan wegen en gebouwen. Er staat ook veel afgebladderde ouwe troep. Er zijn goed voorziene bibliotheken, waar je gratis op internet kunt. Vooral veel jongeren maken daar gebruik van. In vergelijking met Nederland wordt hier erg veel gerookt. Maar niet in openbare gebouwen. De kunst en cultuur op straat is van hoge kwaliteit. Morgen gaan we door naar Litouwen. Daar zijn we allebei nog nooit geweest.

• 18 Juni 2010 - 08:10

Bri:

Vanaf Oerol een korte groet (had nog even gedacht dat jullie tussenstop in NL zo lang zou duren dat je langs zou komen, Addie!).
    Het is leuk om hier te lezen over jullie culturele avonturen. De verschillen in Europa zijn nog groot! Ben benieuwd naar jullie verhalen vanuit de Baltische staten. Blijf jullie volgen.

• 20 Juni 2010 - 13:33

Anka En Danielle:

gelukkig, de avonturen gaan weer door!

veel plezier, fiets voorzichtig en de groeten van onze hond Flip (komt nl. uit Polen!)

• 20 Juni 2010 - 19:49

Nellie:

Ben het afgelopen weekend voor het eerst naar Oerol geweest. Heb veel plezier aan jullie vouwfiets gehad, wel een beetje zeer achterwerk. Met veel wind is het hard trappen. Veel plezier.

• 15 Augustus 2010 - 07:58

Ernst Naber:

Ik ben 6 jaar getrouwd geweest met een vrouw uit Bydgoszcz. Wat je schrijft vind ik knap, om dat in zo'n korte tijd te analyseren. Het klopt redelijk. Ik ben er wel 70keer geweest en he hetzelfde gezien. Een atheist wordt er gezien als een soort misdadiger en zo'n iemand hebben ze in levende lijve nooit meegemaakt. Als atheist was ik er dan ook een openbaring,toch ook een gewoon mens.
    De katholieke kerk daar legt een grote morele druk op de mensen en bepaalt het denken.Ik maakte mee dat mijn zwager (pastoor)in de kerk een brief voorlas van de bisschop dat de katholieken alleen op katholieken mogen stemmen. De priesters behoren nu tot de welvarendste bevolkingsgroep van het land.Homo's heten er "pedo's"en zijn ziek. Onder de verongelukte president Kaczinsky werd voor hen een beroepsverbod ingesteld. Er zijn ook progressief denkende mensen, die gek genoeg met nostalgia terugdenken aan het socialistische bewind van weleer. Lech Walesa wordt gezien als een bedrieger en door sommigen (ex-collega's)als verrader. Groetjes