Polen - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Polen - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Polen

Door: addieenhans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

15 Juni 2010 | Polen, Gdansk

Vandaag lopen we rond in Gdansk. Wat een prachtige stad! We hebben al veel Hanzesteden bezocht, maar deze is er een in het kwadraat. Straat na straat, kade na kade vol monumenten. De meeste geschilderd in van die lichte Noord-Europese kleuren als geel en groen. We komen hier fietsend aan, langs het strand vanuit Sopot. Halverwege verandert de idylle in een nachtmerrie van langsrazend verkeer en ouderwets stinkende uitlaatgassen, langs - inderdaad - grauwe vervallen industrie- en woongebouwen. Want Polen is geen sprookje.

De afgelopen dagen hebben we veel gediscussieerd. In Poznan en in Bydgoszcz logeerden we bij leden van Servas. Dat is een vredesorganisatie waarvan de leden elkaar over de hele wereld gastvrijheid bieden. We spraken over de overstromingen, de Russische bezetting die pas 20 jaar voorbij is, over de presidentsverkiezingen hier, over het katholieke geloof. Omdat wij uit Nederland komen, werden we ondervraagd over homoseksualiteit en euthanasie. Gelukkig begon niemand over abortus.

Hans sprak met onze laatste gastheer ook veel over de vakbond. Zygmund is lid van de centrale ondernemingsraad van Unilever en reist daarvoor veel, o.a. naar Rotterdam. Unilever heeft veel fabrieken gesloten en uit de nog bestaande fabrieken werk verplaatst naar lagelonenlanden. Hij is somber over de toekomst.

De presidentsverkiezingen zijn volgende week. De twee kanshebbers: 1. Kaczynski, broer van de neergestorte president en leider van de nationalistische PiS (Recht en Rechtvaardigheid). Deze partij is voor zwaardere straffen, invoering van de doodstraf, maar ook voor behoud van de positie van de vakbonden en behoud van nationale gezondheidszorg en gratis onderwijs.
2. Komorowski, huidig voorzitter van het parlement en leider van de PO (Burgerplatform). Hij staat iets voor in de peilingen. Deze partij wil de macht van de vakbonden breken en is sterk voor een grotere rol van Europa. Wil de gezondheidszorg privatiseren. Op moreel gebied even conservatief als de PiS: tegen homo's en euthanasie, voor strengere straffen. Voor ons zou er in Polen absoluut niets te kiezen zijn. Onze vakbondsman stemt uiteraard voor Kaczynski; onze eerste gastheer - die een eenmansbedrijf heeft - voor Komorowski.

Bijzonder is de extreem grote rol van de katholieke kerk hier. De kerken zitten vol, ook met zes diensten per zondag. De bijbel wordt letterlijk genomen en als je begint op het verbod op het gebruik van condooms en de grote ellende die daaruit voorvloeit, is het antwoord dat er niets aan de hand zou zijn als elke man en vrouw zich bij één vaste partner houdt, zoals in de bijbel zou staan. Wij spreken hier in Polen met hoogopgeleide, ruimdenkende mensen. Voor mij schokkend, maar ik denk dat zij zelf ook even bij moeten komen van mijn stellige uitspraak dat er gewoon geen god is en dat we het hier op aarde met onszelf en met elkaar moeten zien te rooien. Even goede vrienden, maar wel een echte cultuurbotsing.

• 15 Juni 2010 - 15:07

Marijke Houtman:

Wat interessant dat jullie bij mensen in het land logeren. Behalve de lichamelijke conditie trainen jullie ook je geestelijke conditie. Spreken jullie Engels met deze Polen?

• 15 Juni 2010 - 17:56

Nellie:

Dag Hans en Addie,
    Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben, dat maak ik tenminste op uit jullie verslag, lekker discussieren. Hoe rijdt de fiets? Geen geratel? En Hans, ik hoor niets over je rug? Donderdagavond ga ik naar Terschelling, ben erg benieuwd. Van een collega hoorde ik dat het heel erg leuk was. Zal Jesse ook nog even bellen om te horen hoe hij het heeft gehad. Ben nieuwsgierig naar jullie volgende verslag.

• 15 Juni 2010 - 18:11

Nanna:

Leuk Hans en Addie om weer iets van jullie te horen. Ja, ik had wel eens van Servas gehoord.
    Hans heb je geen alst van je rug en schouders, hopelijk blijft dat zo.
    tot mails

• 16 Juni 2010 - 11:29

An Hoek:

Fijn dat jullie weer onderweg zijn. Wat zou het goed zijn als meer ambassadeurs als jullie Polen bezoeken. Cor en ik zijn jarenlang Servas-hosts geweest. Dat was ook erg blikverruimend.
    goeie reis verder, zie uit naar jullie berichten, An

• 16 Juni 2010 - 16:07

Freda:

hi adieenhans,
    Wat een verhaal, ja, die verschillen tussen de europeesche landen zijn nog al opvallend. Maar het is goed , om het een keer mee te maken. Lijkt me heel interessant!
    Gaat de diskussie in engels of op duits? Hier is natuurlijk ook iets aan de hand, na de verkiezing. Was niet anders te verwachten, Jan Peter dacht, dat hij alles onder controle had...
    Was vandaag bij Marianne van Lith, ze heeft een vervelende operatie achter de rug, aan haar rug, dat klinkt raar. Maar ze hersteld goed. Ze heeft nog steeds de Stichting'Kolibri'en verhuurt kamers (in 5 flats!) aan mensen, die moeilijk aan een onderdak komen. Ze is ook geinteresserd in jullie reis. volgens mij moet ze zich zelf aanmelden dacht ik?
    Gaa morgen weer naar mijn caravan.
    Verder gooeie reis!
    groetjes freda

• 21 Juni 2010 - 19:48

Hans Putker:

ha die Addy & naamgenoot Heftig he, dat katholicisme. Ik weet nog waar ik vandaan kwam. Jullie doen goed werk daar!
    Leuke omweg trouwens, naar de Noordkaap. Maar het gaat om de reis, niet om het doel!
    Bekeer ze!

• 16 Augustus 2010 - 12:11

Hl 100816:

is blij te lezen, dat jullie in zijn eerste woonplaats Gdansk waren, reeds 2 maanden en 1 dag geleden. Toch dank voor bericht! Ik mis wel de kaart van jullie route.
    Marijkes vraag: Engels, Pools, Duits of Hollands?

Beter weer toegewenst dan hier in Roerdalen.