Wat zou jij doen? - Reisverslag uit Sigmaringen, Duitsland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Wat zou jij doen? - Reisverslag uit Sigmaringen, Duitsland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Wat zou jij doen?

Door: Addie en Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

31 Mei 2013 | Duitsland, Sigmaringen

Stel je wilt een lange fietstocht maken door Italië, van een maand of twee. Je bent inmiddels overal geweest, Rome, Pompei, Bologna, Sienna, Venetië. Je hebt de steile heuvels en de middeleeuwse stadjes van Toscane gehad. In verschillende plaatsen heb je bij Italianen gelogeerd, de Italiaanse koffie geproefd en Italiaans ijs gegeten. Van alles gehoord over de hopeloze politieke situatie in Italië en met aanhangers van de Vijfsterrenbeweging van Beppe Grillo gesproken. Op de weg terug heb je met de nodige moeite de Reschenpas over de Alpen gepasseerd. Je bent inmiddels bijna acht weken onderweg. De route naar Nederland geeft nog 13 fietsdagen aan.

En dan ben je in Sigmaringen in Zuid-Duitsland, het is koud en het regent. Wat zeg ik, de camping is een grote modderpoel. En het weerbericht zegt: het blijft nog drie dagen regenen.
De volgende dag is een weekenddag waarop je met een goedkoop treinkaartje de hele dag door Duitsland kunt reizen. Af en toe heb je ook gedacht aan allerlei dingen die je wilt gaan doe als je weer thuis bent.

Dan ga je toch denken: laten we als het weer wat beter is, deze route alsnog afmaken. En morgen op de trein stappen!

Stel je bent een lange fietstocht aan het maken. In Italië zo veel mogelijk zien en beleven, en dan vanuit Rome terugfietsen naar huis. Italië is fantastisch en de route van Reitsma is helemaal goed. Ook over de Alpen en door Duitsland. Je bent de bergen niet gewend, maar je benen worden sterker. Je rijdt langs de jonge rivieren: Brenta, Adige, Inn, Rijn, Donau. Het landschap verandert langzaam en wordt steeds vertrouwder naarmate je dichter bij huis komt.

De fietsers die je onderweg tegenkomt op weg naar het zuiden, vertellen over dagenlang regen en kou. Dan gebeurt het ons ook. Twee dagen vertrekken we pas 's middags als de ergste buien geweest zijn. Dan lopen we vast op een modderige camping, met nog 3 dagen met zware regen en misschien wel onweer voor ons. Iedereen zegt: maandag begint eindelijk de lente. Dan wacht je daar toch nog even op?

Wat zou jij doen?

• 31 Mei 2013 - 17:28

Michael:

Ik zou ook even wachten tot maandag, maar als het dan nog steeds prutweer is ... wegwezen !!

• 31 Mei 2013 - 18:56

Heleen Witte:

Ik zou lekker de trein naar huis nemen. Kan je zondag meteen weer meedoen aan de wake van Vrouwen in het zwart (tegen de bezetting vam Palestina).
    Liefs, Heleen

• 31 Mei 2013 - 19:10

Marga:

Het gaat toch nog wel een keer droog en warm worden !. Wachten tot maandag en dan de knoop doorhakken Addie en Hans. Vandaag hier wel een warme dag genoten en 26 km gefietst als prettig
    revalidatieprojekt! Het blijft een verrassing wat de zaterdag weer met het weer gaat doen. ( zoveel
    betekenissen voor 1 woord )
    Jullie hebben al veel moois gezien, maar vinden het waarschijnlijk ook heel leuk om de tocht nu uit te rijden. Veel sterkte en plezierige reis,wat jullie ook kiezen.
    Groeten Marga

• 31 Mei 2013 - 20:29

Janka:

Ik zou geloof ik ook wachten tot maandag, maar dan alleen als ik niet in een tent hoefde te blauwbekken. Zorg in elk geval dat je een warm en gezellig weekend hebt, in dat geval. En anders maar goedkoop met de trein ( als de kosten doorslaggevend zijn ).
    Wel leuk ook als je weer hier zou zijn, ook.
    Janka

• 31 Mei 2013 - 20:35

Jolanda:

Hoi, ik zou zeggen: wacht nog heel even.. het wordt vast mooier weer en dan is het leuker thuiskomen straks met 'n echt voldaan gevoel! Nog veel fietsplezier en zon en warmte toegewenst! Lieve groetjes, Jolanda.

• 01 Juni 2013 - 14:42

Freda Burmeister:

Ik zou lekker naar huis gaan met een goedkoop tikket. Het schijnt pas volgende week its beter te worden. In Thüringen und Noord-Bayern is alles ondergelopen van de regen. Hier is het wolkig bis heiter, veel wind en koud. Heb ook geen zin om naar de camping te gaan, maar ik verwacht ook visite.
    Tot gauw en graag wat foto's binnen kort. Zach venedig op de TV i.v.m. de acties die er gevoert worden tegen de grote Hotelschepen.
    Liefs van Freda.

• 12 Juni 2013 - 12:20

Addie:

We zijn weer thuis!
    We zijn op zaterdag in de trein gestapt en om 11 uur in de avond, na 13 reisuren en 8 keer overstappen, kwamen we aan bij Gaby in Arnhem.
    De route van Sigmaringen naar huis doen we een andere keer; er zijn nog 12 etappes te gaan.