Nogmaals Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Nogmaals Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Nogmaals Rome

Door: Addie en Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

04 Mei 2013 | Italië, Rome

Onze 'oude buren' staan er nog als we terug zijn op camping Tiber. En weer twee fietsende Nederlanders: Hajo en Piet uit Almere die in twee weken van Rome naar Venetië gaan fietsen. Ook met het boekje van Reitsma. We zetten de tenten bij elkaar en slepen tafel en stoelen bij de bungalows vandaan. Gezellig!

Cathelijne en Edwin zijn ook aangekomen in Rome. Zij pakken het bezichtigen van de stad grondig aan. In 6 wandelingen van niet veel kilometers, maar wel van 5 a 6 uur zien ze alles. Wij lopen een halve dag met ze mee, de wandeling waarin het Colosseum voorkomt. In dit enorme stadion werden voorstellingen gegeven en gevechten op leven en dood georganiseerd. We lezen dat ook toen al intellectuelen zich verzetten tegen het zinloos doden van zoveel dieren en mensen.

Cathelijne heeft een extra deken voor ons meegenomen, zodat we het niet meer koud hebben in de nacht, en een nieuw wiebelstoeltje ter vervanging van het kapotte. Om het extra gewicht te beperken, laat ik de dikke Rome-reisgids bij haar achter. Meestal bekommer ik me niet om een kilootje extra. Ik heb sterke benen, en ook voor een zware fiets geldt: als hij rolt, dan rolt hij. Nu we voor het eerst sinds lang in een bergachtig land fietsen, denk ik er ineens heel anders over!

Op 1 mei is er een groot muziekfestival op een plein aan de rand van het centrum. In de marge zijn er wat politieke kraampjes, maar dat stelt niet veel voor. De communistische partij is er, en wat losse actievoerders (voor de vrijlating van de Koerd Ocalan, voor vrouwenrechten), en er zijn vooral veel t-shirts te koop met grappige of rake politieke teksten. De dag van de arbeid is in Rome alleen een feestje. Wel een leuk feestje.

Op 3 mei zijn we verzadigd van Rome. We steken een stukje van Reitsma's route af, langs de Tiber en besparen daarmee 16 kilometers en een hoop klimwerk. Dat krijgen we alsnog die dag. Na 83 kilometer en 935 meter klimmen (ook een hoop dalen, maar dat is makkelijk) rijden we kei-kapot tegen half negen de camping op. En ja, daar zitten Hajo en Piet. Die een dag eerder dan wij zijn vertrokken uit Rome. Dat kan natuurlijk niet. Zij zijn 15 jaar jonger en veel sterker dan wij. Daar moet wat aan gedaan worden. De volgende ochtend vertrekken de mannen al om 7 uur voor een extra lange etappe naar Assisi. Wij slapen uit en doen het de hele dag rustig aan.

• 05 Mei 2013 - 22:11

Janka:

Hallo beiden,

Wat vind ik het stoer dat jullie dit zo doen, per fiets, volhouden ook. En kamperen.
    Boemel Rome-Napels namen Gisela en ik ook eens. 300 km toch? En zuidelijk van Napels, Addie, gaan wij daar ook heen? Voorbij Paestum nog? Ik wil graag naar het museum in Taranto..

Ik lees verder niets over het weer. Lekker zeker. Hier vandaag ook. Ik heb voor het eerst buiten gezwommen in Klarenbeek. Overigens nog heel regelmatig de kachel aan. Maar, alle planten en bomen, struiken zijn nu tegelijk gaan bloeien en groeien, vaak in die volgorde. Heeel mooi en het ruikt zo heerlijk. Dat is ten minste iets nu ik zo hard aan mijn essaytjes moet schrijven. Nee hoor, grapje, ik vind dat juist prettig. Leuk, over Bergson en Heidegger. Maar, in Italie zijn lijkt me ook heel leuk. Als ik maar wat te lezen bij me heb, al is het maar een reisgids.
    Hoe is het contact met de Italianen? Bij de logeeradressen goed begrijp ik, maar verder? Gooi er wat Italiaanse zinnen uit, dan zal je eens zien..geen punt toch voor jullie die ook al Russisch en Zweeds spreken?
    Enfin, blijf verstandig en las ruim rustdagen in, zo met al die heuvels.
    Wat super dat Cathelijne in Rome was.

Groetjes/liefs, Janka

• 16 Mei 2013 - 07:32