Verblijf in Kiev - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Verblijf in Kiev - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Verblijf in Kiev

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

01 Augustus 2016 | Oekraïne, Kiev

De laatste 200 kilometer tot Kiev neem ik de trein.
Hier logeer ik bij Maxim en Natalia, die wij een paar maanden geleden in Haarlem te gast hadden. Zij wonen met de moeder van Maxim in een oud type driekamerflat in een buitenwijk van Kiev. Ik word hier enorm verwend. Als ik na een dag rondhangen in de stad terugkom en niets meer wil, krijg ik van de moeder toch een bord Oekraïense soep voorgezet. Ze is van mijn leeftijd en we communiceren via mijn gebrekkige Russisch en haar gebrekkige Duits.

Het eerste wat ik doe in Kiev is een bezoek brengen aan het museum van de hongersnood, de Holodomor. Een paar jaar geleden stonden Addie en ik hier voor een dichte deur.
Die hongersnood is een vreselijke en traumatische ervaring in de geschiedenis van Oekraïne. In de jaren 30 liet Stalin hier de oogsten in beslag nemen, en ook het zaaigoed voor het volgende jaar. Niet alleen om het elders te brengen, maar ook om de Oekraïense bevolking te straffen. De bevolking stierf van de honger. Miljoenen zijn omgekomen.
Het drama werd geheim gehouden. Maxim vertelt dat de grootmoeder van zijn moeder erover vertelde. Pas later bij de glasnost onder Gorbatsjov mocht er openlijk over gesproken en geschreven worden.

Natuurlijk bezoek ik de Maidan. Op zaterdagmiddag is het hier een gezellige drukte. Alleen een onduidelijk spandoek op een kerkachtig gebouw herinnert nog aan de gebeurtenissen van anderhalf jaar geleden.
Maxim behoort tot de velen die hier in het najaar van 2014 zijn gearresteerd - en na zes uur weer vrijgelaten.

Verder fiets ik rond over steile drukke straten, zwem in de rivier en drink de hele dag kvas. Het is heet. Morgen wordt het koeler zegt Maxim's moeder, nog maar 26 graden.

  • 01 Augustus 2016 - 22:40

    Nanna:

    Wat leuk om weer wat van je te horen, zo te zien is het wel lekker warm daar!! Bij ons niet zo.
    Ik was afgelopen week nog in Drenthe en ik heb Freda nog opgezocht, dat was leuk.
    Kom je Addie straks nog ergens tegen? Dat zei Freda tenminste.
    Met groeten,
    Nanna

  • 02 Augustus 2016 - 10:37

    Hans Metz En/of Addie Niesthoven :

    Je hebt het goed daar! Ik zit hier in Duitsland te wachten tot de regen ophoudt. Het tentje staat in de tuin van een Dachgeber, en ik krijg mijn derde kop koffie. Morgen de hele dag regen.
    Waar ga je heenna Kiev?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oekraïne, Kiev

Hans Metz en/of Addie Niesthoven

We zijn gestopt met werken en gaan de wijde wereld in - op de beste manier: per fiets! We willen naar het noorden, dan naar het oosten, dan naar het zuiden; en dan weer terug. Of andersom. Dat doen we nu al voor het zevende jaar.

Actief sinds 15 Maart 2010
Verslag gelezen: 500
Totaal aantal bezoekers 224115

Voorgaande reizen:

04 Januari 2019 - 03 April 2019

Van de Mekong naar de Rode Rivier, drie maanden fi

26 Juni 2016 - 19 Augustus 2016

Rondje Oekraïne

13 April 2015 - 25 Augustus 2015

Rondje Europa - fietstocht 2015

12 Mei 2014 - 15 September 2014

In Wit-Rusland is het ook mooi....

13 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Fietsen in Kalmukkië

07 April 2013 - 07 Juni 2013

Italië 2013

22 Mei 2012 - 30 Juli 2012

Opnieuw naar Kemerovo, en verder

29 December 2011 - 29 Januari 2012

Een jaar na de revolutie

15 Maart 2011 - 12 April 2011

Egypte na de opstand

24 April 2010 - 22 Oktober 2010

Noordkaap

Landen bezocht: