Verblijf in Kiev - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Verblijf in Kiev - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Verblijf in Kiev

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

01 Augustus 2016 | Oekraïne, Kiev

De laatste 200 kilometer tot Kiev neem ik de trein.
Hier logeer ik bij Maxim en Natalia, die wij een paar maanden geleden in Haarlem te gast hadden. Zij wonen met de moeder van Maxim in een oud type driekamerflat in een buitenwijk van Kiev. Ik word hier enorm verwend. Als ik na een dag rondhangen in de stad terugkom en niets meer wil, krijg ik van de moeder toch een bord Oekraïense soep voorgezet. Ze is van mijn leeftijd en we communiceren via mijn gebrekkige Russisch en haar gebrekkige Duits.

Het eerste wat ik doe in Kiev is een bezoek brengen aan het museum van de hongersnood, de Holodomor. Een paar jaar geleden stonden Addie en ik hier voor een dichte deur.
Die hongersnood is een vreselijke en traumatische ervaring in de geschiedenis van Oekraïne. In de jaren 30 liet Stalin hier de oogsten in beslag nemen, en ook het zaaigoed voor het volgende jaar. Niet alleen om het elders te brengen, maar ook om de Oekraïense bevolking te straffen. De bevolking stierf van de honger. Miljoenen zijn omgekomen.
Het drama werd geheim gehouden. Maxim vertelt dat de grootmoeder van zijn moeder erover vertelde. Pas later bij de glasnost onder Gorbatsjov mocht er openlijk over gesproken en geschreven worden.

Natuurlijk bezoek ik de Maidan. Op zaterdagmiddag is het hier een gezellige drukte. Alleen een onduidelijk spandoek op een kerkachtig gebouw herinnert nog aan de gebeurtenissen van anderhalf jaar geleden.
Maxim behoort tot de velen die hier in het najaar van 2014 zijn gearresteerd - en na zes uur weer vrijgelaten.

Verder fiets ik rond over steile drukke straten, zwem in de rivier en drink de hele dag kvas. Het is heet. Morgen wordt het koeler zegt Maxim's moeder, nog maar 26 graden.

• 01 Augustus 2016 - 22:40

Nanna:

Wat leuk om weer wat van je te horen, zo te zien is het wel lekker warm daar!! Bij ons niet zo.
    Ik was afgelopen week nog in Drenthe en ik heb Freda nog opgezocht, dat was leuk.
    Kom je Addie straks nog ergens tegen? Dat zei Freda tenminste.
    Met groeten,
    Nanna

• 02 Augustus 2016 - 10:37

Hans Metz En/of Addie Niesthoven :

Je hebt het goed daar! Ik zit hier in Duitsland te wachten tot de regen ophoudt. Het tentje staat in de tuin van een Dachgeber, en ik krijg mijn derde kop koffie. Morgen de hele dag regen.
    Waar ga je heenna Kiev?