Fietsen langs de autoweg - Reisverslag uit Charkov, Oekraïne van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Fietsen langs de autoweg - Reisverslag uit Charkov, Oekraïne van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Fietsen langs de autoweg

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

28 Juli 2016 | Oekraïne, Charkov


Als fietser sta je soms voor een dilemma. Neem ik de grote weg, die beter te fietsen en korter is, maar wel met meer verkeer. Of de rustige kleine weg, met slechter wegdek, meer hellingen en een langere afstand?
Voor mij was het duidelijk. Fietsen in Oekraïne is al zwaar genoeg en ik wilde er niet zo lang over doen om in Kiev aan te komen.
De weg is inderdaad goed te fietsen, er is voldoende ruimte en de drukte, als je bedenkt dat dit de verbindingsweg is tussen de twee grootste steden van Oekraïne, valt mee. Maar saai...

Langs de wegen van Oekraïne staan talloze bosjes kleurige kunstbloemen. Vaak met een hekje eromheen en soms met de afbeelding van degene die zich hier heeft doodgereden. Bijna allemaal jonge mannen van in de twintig. Voor de overlevende automobilisten is dat absoluut geen waarschuwing. Die blijven gewoon doorjakkeren.
Nu moet ik nog zien dat ik niet eindig als een bosje kunstbloemen.

Er vallen niet alleen dooie mensen langs de weg, ook dooie beesten. Honden vooral. Hoeveel hondenlijken ik de afgelopen weken niet heb gezien! In alle staten van ontbinding.

Ergens langs de weg, kort voor Poltava, had ik een verrassing. Een groot bord kondigde een monument aan, in het Oekraïens en het Engels. Deze keer geen, al of niet pompeus, oorlogsmonument. Nee, een 'Herdenking van de slachtoffers van de repressie van de jaren 30 van de XXste eeuw'.
Mooi dat ze dat doen. Ik had zoiets nog niet eerder gezien.

  • 28 Juli 2016 - 11:18

    Freda Burmeister:

    Hoi Hans, wat dapper vind ik dat van je zo langs een autosnelweg te fietsen met al wat er bij komt kijken/te zien valt. Heb hier een buurvrouw, die gaat binnen kort rond om Berlijn fietsen. Stel je voor. Moet haar een boek brengen, dat heet Rond om Berlijn. dat zou ik ook wel willen.
    Ga nu sinds twee dagen 'sochtends zwemmen, kruilen op de rug en op buik met een zwemgordel om mijn middel dat is heerlijk, en heel goed voor mijn heup!
    Addie is nu in Duitsland onderweg. Ben benieuwd wat zij te verteleln heeft.
    L.G. van fre

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oekraïne, Charkov

Hans Metz en/of Addie Niesthoven

We zijn gestopt met werken en gaan de wijde wereld in - op de beste manier: per fiets! We willen naar het noorden, dan naar het oosten, dan naar het zuiden; en dan weer terug. Of andersom. Dat doen we nu al voor het zevende jaar.

Actief sinds 15 Maart 2010
Verslag gelezen: 594
Totaal aantal bezoekers 224103

Voorgaande reizen:

04 Januari 2019 - 03 April 2019

Van de Mekong naar de Rode Rivier, drie maanden fi

26 Juni 2016 - 19 Augustus 2016

Rondje Oekraïne

13 April 2015 - 25 Augustus 2015

Rondje Europa - fietstocht 2015

12 Mei 2014 - 15 September 2014

In Wit-Rusland is het ook mooi....

13 Juli 2013 - 27 Augustus 2013

Fietsen in Kalmukkië

07 April 2013 - 07 Juni 2013

Italië 2013

22 Mei 2012 - 30 Juli 2012

Opnieuw naar Kemerovo, en verder

29 December 2011 - 29 Januari 2012

Een jaar na de revolutie

15 Maart 2011 - 12 April 2011

Egypte na de opstand

24 April 2010 - 22 Oktober 2010

Noordkaap

Landen bezocht: