Centrum van Europa - Reisverslag uit Kolomyya, Oekraïne van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Centrum van Europa - Reisverslag uit Kolomyya, Oekraïne van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Centrum van Europa

Door: Hans Metz

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

03 Juli 2016 | Oekraïne, Kolomyya

Vandaag heb ik het centrum van Europa bereikt. Het geografische centrum, zoals in 1887 vastgesteld door de geleerden van Oostenrijks/Hongaarse keizerrijk, waartoe deze streek toen behoorde.

Er staat een monumentje, een reeks kramen met toeristische prullaria, een rustiek restaurant en een informatiecentrum.

Overigens: op nog drie plekken in wat wij Oost-Europa noemen, claimen ze dat daar het centrum van Europa is.

Oekraïne een arm land? Vergeet het maar! Op weg hierheen kwam ik langs een reeks fantastische vila's, sprookjeskastelen met torentjes en erkers, vaak met een stevig hek eromheen.
Zoals de zigeunerpaleizen die we ooit in Roemenië zagen. In Rusland heb je ze ook, dan staat er soms een bewaker voor.

In het tv-programma Zomergasten komt Abu Jahjah, die mag ik zeker niet missen! Hoop dat die nog te zien is als ik terug ben.