Przemysl - Reisverslag uit Przemyśl, Polen van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Przemysl - Reisverslag uit Przemyśl, Polen van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Przemysl

Door: Addie en Hans

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

16 Juli 2013 | Polen, Przemyśl

We hebben pas één echte fietsdag gehad, tot nu toe. Bijna 100 km van Cottbus in Duitsland tot ver in Polen. Langs rustige wegen, stille dorpjes en mooi bos. Lekker! Sinds onze Grote Reis in 2010 heb ik een stevig vooroordeel jegens Polen en de Polen, en dat probeer ik nu weg te werken. Het helpt dat we nu weinig contact hebben: alleen in winkels, hostels en bij het vragen van de weg. Allemaal aardige mensen. We gaan bij niemand logeren en hebben dus geen discussies met conservatieve katholieken over homoseksualiteit, abortus en euthanasie . Het land is mooi. Veel bos en veld, en waar wij doorheen rijden lekker vlak. De steden zijn mooi, vol monumentale panden, rustieke bruggen en prettige terrassen. De mensen groeten niet, ook niet op stille weggetjes, maar in de trein praten ze veel en geanimeerd, ook met mensen die ze niet kennen.

We zitten veel in de trein. We zijn op weg naar Zuid-Rusland, om een rondje te fietsen van Rostov aan de Don, via Elista en Astrakhan naar Volgograd. Duitsland gingen we in 1 dag doorheen, voor Polen trekken we 3 dagen uit en voor Oekraïne een week. Morgen rijden we Oekraïne in. In Lviv gaan we op bezoek bij Bogdan en Halyma, die Hans nog kent van een vorige reis.

Vanochtend werden we wakker in Krakau. In de avond hadden we al een rondje gemaakt door de prettig kleine oude stad, nu zagen we de oude gebouwen in volle glorie. Krakau komt in onze top 10! Een mooie ommuurde binnenstad, met een bijzonde stadspoort en omgeven door een park. Er zijn natuurlijk kerken, maar de mooiste gebouwen hebben niets met religie te maken. Het kleine kerkje op de marktplaats zit gedeeltelijk onder de grond. De oude universiteit heeft een prachtige binnenplaats waar je elk uur muziek hoort. Een groot kasteel op een heuvel, en natuurlijk de rivier. Tientallen studenten proberen je rondleidingen te verkopen, maar ze dringen zich niet op. Bij de attracties waar je heen gereden kan worden, staan het getto en Auschwitz prominent genoemd…
In de galerij met souvenirwinkeltjes vallen de kleine houten beeldjes op die muzikanten voorstellen. Klezmermuzikanten met keppeltjes of een zwarte hoge hoed. Wij hebben een accordeonistje gekocht. Goeie handel, die joodse folklore. Als ik joods was, zou ik hier toch wel gaan vloeken....

Hier in Przemysl is alles helemaal in orde. Mooi plaatsje, aardige mensen, goeie terrassen en een mooie rivier. En doodstil hier in het hostel. Morgen fietsen naar Lviv, zo'n 90 km. Misschien gaat het regenen.

• 17 Juli 2013 - 16:05

Nanna:

Hallo Addie en Hans,

Bedankt voor jullie verslagje weer. Ik wens jullie veel plezier en een goede reis verder.
    Is het bij jullie ook zo warm als hier? Hier is het ongeveer 28 gr. Maar bij jullie misschien wel warmer.
    Good luck.

Nanna

• 17 Juli 2013 - 19:02

Riekie:

Ha allebei,

De foto's van Krakau zien er inderdaad veelbelovend uit.
    Je mag ook plaatsvervangend vloeken hoor.
    Het muzikantje is toch wel erg mooi.
    Goede reis en fijne fietstochten; tot een volgend verslag

• 17 Juli 2013 - 20:47

Nellie:

Dag Adie en Hans,
    Voor mijn gevoel zijn jullie ineens vertrokken! Woensdag hadden jullie nog geen visum en het weekend waren jullie al weg.niet eens gedag gezegd dus bij deze een hele fijne reis met heel veel leuke verslagen. Geniet van al jullie ontmoetingen.

• 18 Juli 2013 - 16:24

Freda Burmeister:

Wat een leuk verslag van het begin van julie reis. ik wens jullieverder het beste. Hier is eindelijk zomer!!

• 25 Juli 2013 - 16:30

Addie:

Ja sorry, Nellie,
    Dat visum bleef onzeker tot vrijdagmiddag. Toen hoorde Hans dat hij het kon komen ophalen op Schiphol. Toen zijn we natuurlijk zaterdagochtend vroeg alsnog op de trein gestapt...