Groix - Reisverslag uit Île de Groix, Frankrijk van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Groix - Reisverslag uit Île de Groix, Frankrijk van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Groix

Door: Hans en Addie

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

06 September 2016 | Frankrijk, Île de Groix

Eindpunt van onze reis is Groix, een klein eiland voor de kust van Bretagne. Hier woont politiek tekenaar Willem (Bernhard Holtrop) en zijn vrouw Medi, die ook prachtig tekent. Hans heeft enkele jaren in Provo intensief met Willem samengewerkt; maar nadat de laatste in 1968 naar Parijs is vertrokken, hem niet meer gezien.
Het is een hartelijk weerzien na 48 jaar. Inmiddels allebei grijs/witte haren en vader en grootvader geworden. En niets veranderd, vinden ze van elkaar.

Groix heeft de grootte van Schiermonnikoog. Maar het is minder plat. De dorpjes zijn verbonden door hellende wegen. Er loopt een wandelpad rondom het hele eiland, met rotsen die vaak steil uit zee op steken. Er wonen zo'n 2000 mensen, en begin september is de grootste vakantiedrukte voorbij.

Bernhard en Medi hebben twee huizen. Wij logeren in een gerenoveerd voormalig café in het dorp bij de haven. Het hangt/staat vol met (kunst)boeken. Daar is ook Willems werkruimte. Zelf wonen ze in een kleinere woning in een dorp verderop.

Een paar dagen fietsen en wandelen we over het eiland. Eten, drinken en praten we met Bernhard en Medi. Plukken bramen, zwemmen in zee, zoeken de stenen dolmen/menhirs die op de plattegrond zijn aangegeven, maar in het echt goed verscholen zijn.
Na vier dagen Groix beginnen we aan de terugreis. Medi geeft ons ter afscheid een boek met teksten en tekeningen van haarzelf, 'Plaisir'. Voor Addie en Hans, schrijft ze erin. Ter herinnering, en kom maar terug.
Graag, natuurlijk!

• 06 September 2016 - 13:21

Freda Burmeister:

Wat een bijzonder eind van deze reis...met het uitzicht op een herhaling op zo'n moei eilandje. gr.Fre

• 06 September 2016 - 19:46

Janka:

Dat is nou een echt leuke afsluiting van jullie tochten deze zomer, daar op Groix. En dan een weerzien na bijna 50 jaar, heel bijzonder.

veel liefs/ goeie terugreis/ tot gauw,
    Janka