Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Hans Metz en/of Addie Niesthoven - WaarBenJij.nu

Berlijn

Door: Hans en Addie

Blijf op de hoogte en volg Hans Metz en/of Addie Niesthoven

02 Juni 2014 | Duitsland, Berlijn

In Berlijn logeren we twee dagen bij Jonathan. Die woont in een woongroep in de hippe wijk Friedrichshain, vroeger behorend tot Oost-Berlijn. De gevel en het trappenhuis zijn vol graffiti en politieke posters. Binnen heerst een uiterst gemoedelijke sfeer. Jonathan zien we bijna niet, die is druk met het organiseren van een muziekfeest.

Zaterdagmiddag fietsen we via Potsdam Berlijn binnen. Onderweg zien we een spandoek hangen: Fahrrad Sternfahrt ADFC, zondag 1 juni. De ADFC is de Duitse Fietsersbond. Hebben die wat morgen?
Eerst maar ons adres zoeken. Vanaf Alexanderplatz de Karl Marx-Allee helemaal af, eerste rechts, vierde links en dan zijn we in Friedrichshain, in de Wuhlischstrasse.
's Avonds zien we op het terras van een van de vele goedkope eettentjes in de wijk het publiek aan ons voorbij trekken.

Zondagochtend fietsen we door een tamelijk stille stad richting Alexanderplatz. We passeren een viermans zigeunerorkestje, dat luid speelt maar niets ophaalt, want er zijn nog geen mensen op straat. Wel op de kinderspeelplaatsjes; jonge ouders slapen ook niet uit.

Bij het Rode Raadhuis staan om 12 uur tientallen fietsers te wachten om zich aan te sluiten bij de stoet. De Sternfahrt is groot opgezet. Vanuit vele plaatsen in en buiten de stad vertrekken fietsers. Op een kaartje kan je zien waar je kan aansluiten en hoe laat. Ons deel van de optocht gaat over een stuk snelweg en door een autotunnel. Het zijn tienduizenden fietsers, een mooi gezicht. Iedereen weet kennelijk wat het doel is - betere fietsvoorzieningen en meer veiligheid - want er zijn geen toespraken en bijna geen pamfletten. De rit eindigt na - voor ons - zo'n 25 km bij de Siegessäule. Daar is een Umweltfestival met talloze kraampjes van actiegroepen. Maar ook het Ministerie van Milieu en de Berlijnse politie zijn vertegenwoordigd.

In Berlijn gaan we verder niet naar 'bezienswaardigheden', dat is een voordeel van de stad al een beetje kennen. Hans heeft er zelfs kort gewoond, lang geleden. We zijn wel langs vliegveld Tempelhof gekomen, waar vroeger de bevoorrading van West-Berlijn aankwam, over de DDR heen. Vier jaar geleden waren we hier. Toen was er een feest omdat het vliegveld zou worden veranderd in een park. Het ligt er nog net zo kaal bij als toen. Maar we horen dat het intensief wordt gebruikt voor feesten, concerten, picknicks en sport; en dat de geplande woningbouw niet doorgaat.

De rest van de dag brengen we door op een bankje in het park. En 's avonds praten we met huisgenoten. Van neef Jonathan nog geen spoor.

• 02 Juni 2014 - 21:33

Nellie:

Dag Addie en Hans,

Toen wij in de Crocusvakantie in Berlijn waren kwamen we ook in zo'n fietsoptocht met allemaal rinkelende bellen terecht. We hebben toen aan verschillende mede fietsers gevraagd waarom de optocht werd gehouden maar daar kon niemand op antwoorden. Nu ik jullie verhaaltje lees zal dat het wel geweest zijn.
    Jaap en ik zijn op onze Limes fietstocht tot Wenen gekomen. Afgelopen weekend naar de Zuidhollandse eilanden gefietst, je moet toch wat als je geen auto tot je beschikking hebt.
    Heel veel fietsplezier en geniet er van.
    Nellie

• 04 Juni 2014 - 06:14

Erik Lamberts:

hallo Addie en Hans,
    Een nachtelijke groet uit het jullie welbekende Anton Pieck-hofje.
    Berlijn is een mooie, vrije stad; ik ben er twee keer geweest, één keer voor en een keer na de Wende. Wij (Andrew en ik) hebben vijf dagen met onze Santos fietsen gefietst door Groningen (fietsreparatiecursus - viel mij wat tegen......dingen, die ik al kon, kan ik nog steeds en de dingen, die ik niet kon, kan ik nog steeds niet....); daarna door Drenthe, mijn geboorteprovincie en nog steeds onbetwist de mooiste provincie van Nederland. Via de kale, winderige Flevopolders weer terug.
    De fietsen reden prima, alleen ik was niet tevreden over mijn zadel; ik wil een andere, niet zo'n smal racezadel, maar een wat breder model.
    Veel fietsplezier in Duitsland en verder.
    Groetjes van Erik